Autosalon van Frankfurt 2005 Opel

Opel
Bekijk 3 foto's
Door: BV 21-08-2005
De Duitse GM-dochter steelt de show in Frankfurt met de wereldpremière van de Astra TwinTop. De nieuwe dakloze Astra volgt de heersende stijltrend en pakt uit met een metalen wegklapdak, waardoor het model zowel de Coupé- als de Cabrioversie van de vorige generatie moet doen vergeten. Het nieuwe vouwdak, plooit overigens niet in twee, maar in drie delen. Daardoor blijft er nog dik 200l bagageinhoud beschikbaar wanneer dakloos wordt gereden. De dakconstructie laat zich met een simpele druk op de knop bedienen en vereist geen verdere manuele acties. De metamorfose van open naar gesloten versie zal 30 seconden in beslag nemen.

De Astra-Cabrio tapt uit het kraantje van de andere Astra-modellen en zal daardoor beschikbaar zijn met vier benzinemotoren die tussen 105 en 200pk sterk zijn. Een diesel is ook voorzien; de 150pk krachtige 1.9 CDTI common-rail turbodiesel van Fiat-origine. Het model wordt in de lente van 2006 gecommercialiseerd.

Amper drie jaar na de introductie van de huidige Vectra-generatie, neemt Opel het model onder handen. Het uiterlijk past niet meer binnen het gamma en daarom wordt vooral de snuit gevitaliseerd. Ook Vectra-derivaat Signum krijgt de dynamische gelaatstrekken. Binnenin krijgt de Vectra nieuwe kunststoffen, tweekleurige sierlijsten, een andere schaduwkap voor het instrumentarium en een driespakig stuur. Bij de motoren wijzigt er wat bovenaan het benzineaanbod; een nieuwe 2.8 zescilinder benzinemotor met turbocompressor zal voortaan de snelste Vectra’s aandrijven. Die motor levert 230pk en 330Nm koppel. Bij de diesels wordt het gamma versterkt met een derde vermogensversie van de 1.9 CDTI-krachtbron. Die zal 100pk en 260Nm leveren.

Van de gladgestreken Vectra komt er ook meteen een pittige OPC-uitvoering. Die zal verkrijgbaar zijn als vijfdeurs GTC of als Break en krijgt de 2,8l V6 tussen die voorwielen, die dit maal door twee turbo’s geblazen wordt en daardoor 255pk en 355Nm uitbraakt. De potente prestaties Őeen top van 260km/u en een sprinttijd van minder dan 7 tellen- worden deskundig onder de aandacht gebracht door enkele koetswerkaanpassingen. Specifiek lichtmetaal, blauwe remzadels voor een ruimer bemeten remsysteem en een dubbele uitlaatlijn met trapeziumvormige eindstukken moeten het model van z’n minder edele broeders onderscheiden. Het interieur wordt ook niet verwaarloosd; dat krijgt sportmeubilair en een specifieke aankleding.

Geef commentaar
comments by Disqus