Navigatie Mobiliteit voluit

Mobiliteit voluit
Bekijk 4 foto's
Door: BV 01-05-2006
Dat is wat de ‘stand-alone’ modellen met opvallend veel succes aanprijzen. Het gaat om toestellen die bij hun introductie enkele jaren geleden, uitsluitend voor navigatie bedoeld waren. De behuizing is compact en daardoor ‘portable’. Aanvankelijk was de GPS-antenne extern en via een kabel aan te sluiten. Vandaag zit de GPS-antenne samen met de ontvanger in de behuizing. Een luidspreker voor het weergeven is ook aanwezig. Oudere modellen moeten met een computer gesynchroniseerd worden om de benodigde kaartinformatie aan boord te halen. Actuele toestellen werken met een geheugenkaart (meestal van het SecureDigital Ő SD- type) of zelfs met een geïntegreerde harde schijf. De voordelen van de actuele stand-alone navigatie zijn een uiterst toegankelijke prijs Ő vanaf 299 euro - voor een erg bruikbare oplossing die in alle wagens binnen een gezin te gebruiken is. Men moet niet langer elke wagen uitrusten met navigatie Ő al laat de prijs dat vandaag wel toe Ő maar de bestuurder die de routebegeleiding nodig heeft neemt het gezinstoestel mee. Een aantal modellen leent zich zelfs voor gebruik als fietser en/of als voetganger.

Momenteel promoten de grote spelers extra functies zoals de mogelijkheid het toestel als multimediaspeler te gebruiken Ő uitlezen van geheugenkaarten met muziek- en beeldbestanden Ő of Bluetooth-compatibiliteit. Dat laatste is een echte troef, daar men in één klap over een wettelijke handenvrije carkit beschikt en het beeldscherm van de navigatie groter is dan dat van de telefoon, zodat het bedienen ervan al rijdend makkelijker verloopt dan op de GSM zelf. Nadelen zijn de soms opduikende ontvangstproblemen voor de satellieten bij gelaagde autoruiten. Dat wordt vandaag gelukkig opgevangen door een snel veralgemeend gebruik van de SiRFstar III GPS-ontvanger. Een ander lastig punt is de beperkte autonomie van de ingebouwde batterij. Dat maakt dat een vaak storende voedingskabel naar de sigarenaansteker onvermijdelijk is. Nog erger wordt het wanneer ook nog de GPS-antenne moet aangesloten worden omdat ze niet geïntegreerd is. De beeldschermen laten zich niet altijd goed aflezen bij instraling zonlicht en ook de verstaanbaarheid van de minuscule luidspreker is niet bepaald geweldig. Tenslotte is er nog de mechanische bevestiging van het toestel in de wagen, die kritisch kan zijn omwille van een kwalitatief weinig betrouwbare houder, vanwege moeilijk te plaatsen zonder zichthinder op de weg, of gewoon als gevolg van een lastig hechtend bevestigingsoppervlak in de auto.

Mio, een merk met Belgische roots, heeft met de C210 een bijzonder prijsvriendelijke model in de aanbieding. Het betreft een uiterst eenvoudig systeem met aanraakscherm, de actuele SiRFstar III GPS-ontvanger en een voorgeïnstalleerde Benelux wegenkaart, aangevuld met de Europese hoofdwegen op het interne 512 MB geheugen. (Prijs: 299 euro)

TomTom GO verwierf zich kort na de introductie op de CeBIT 2004 een ‘referentiestatus’ bij het publiek. Het Nederlandse bedrijf dat zich gespecialiseerd had in navigatiesoftware voor PDA’s (zakcomputers) en zaktelefoons, concretiseerde met de ‘GO’-modellen het begrip ‘stand-alone’ in volledige en gemakkelijk te gebruiken mobiele navigatiesysteem. De systemen zijn na uitpak direct klaar voor gebruik. Deze lente worden de bestaande modellen vervangen door een nieuwe productlijn. De drie modellen - TomTom GO 910, TomTom GO 710 en TomTom GO 510 Ő bieden allen een 16:9 beeldscherm met 4” diagonaal, anti-reflexielaag, automatische aanpassing aan het omgevingslicht en driedimensionale weergave van de kaartinformatie. Bluetooth-compatibiliteit voor gebruik als carkit is voortaan ook standaard op alle modellen. Het topmodel, de TomTom GO 910 heeft alle kaartinformatie voor Europa, Canada en de USA aan boord op een harde schijf (20 GB). Een andere nieuwigheid is de ‘text to speech’ conversie, wat betekent dat de straat- en plaatsnamen kunnen uitgesproken worden als deel van een begeleidingsboodschap (Vb. “volg de Stationsstraat tot aan het rond punt aan de Grote Markt”), maar eveneens dat SMS-berichten voorgelezen worden. De harde schijf kan naast de navigatiesoftware ook muziek- en/of beeldbestanden vasthouden. Een afstandsbediening maakt bediening door de bijrijder mogelijk. Bij de TomTom GO 710 zit alle kaartinformatie voor de West-Europese landen op een SD-geheugenkaart. De TomTom GO 510 beperkt zich tot de kaartinformatie van het eigen land (in ons geval de Benelux) en de hoofdwegen van West-Europa. Als optie kunnen de iPod bedieningsfuncties overgenomen worden op het scherm van de ‘GO’-toestellen. Een andere optie is de RDS/TMC-ontvanger (99 euro) voor het opnemen van de actuele verkeersinformatie in het rekenproces. TomTom levert zijn nieuwste navigatiesystemen met TomTom HOME, een software voor de computer thuis (PC en MAC), waarmee men vooraf routes kan voorbereiden, bepaalde bestemmingen kan toevoegen of de databases met vaste snelheidscamera’s kan updaten. (Prijzen: 699 / 599 / 499 euro voor de GO 910 / 710 / 510.)

ViaMichelin is nog erg jong op de markt van stand-alone navigatiesystemen, maar zeker al een begrip. Dat heeft alles te maken met de integratie van de befaamde ‘rode’ (hotels & resto’s) en ‘groene’ (reis)gidsen in het softwarepakket. Aldus kan men niet alleen direct een hotel aansturen, maar bijvoorbeeld ook vragen naar een selectie van restaurants met één ster in een straal van 20 km. Vervolgens kan men ook nog een prijsindicatie op het scherm oproepen en het telefoonnummer om direct te reserveren. Een begeleide toeristische rondrit doorheen een onbekende stad, behoort eveneens tot de mogelijkheden van deze uiterst volledige software. De ViaMichelin X-950T vergast ons bovendien op een ingebouwde TMC-ontvanger, voor het betrekken van de verkeersinformatie in het rekenproces voor de routebegeleiding. Dat maakt het ophalen van de TMC-informatie via een te koppelen zaktelefoon overbodig en bespaart de daaraan verbonden verbindingskosten. Nog meer troeven zijn het 16:9 beeldscherm en de ingebouwde SiRFStar III GPS-ontvanger, die optimale ontvangst garandeert in alle wagens. (Prijs: 599 euro voor de Europa-versie.) Nog meer ‘stand-alone’ modellen zijn te vinden bij de merken Becker (Traffic Assist), Blaupunkt (Lucca), Garmin, Mio, Navman (o.a. ICN330 à 299 euro), Packard Bell (GPS 400), Sony, enz.

Geef commentaar
comments by Disqus