Navigatie Toekomstblik

Toekomstblik
Bekijk 2 foto's
Door: BV 01-05-2006
We hebben geen glazen bol, maar durven wel te verwachten dat de ‘off-board’-navigatie een grote rol zal gaan spelen. Met zekerheid stellen we ook dat de software meer dan ooit het verschil zal maken in de concurrentiestrijd. Als consument zullen we alsmaar meer mogelijkheden aangeboden krijgen, zoals waarschuwingen voor flitspalen, snelheidsbeperkingen (ze worden ook verwerkt in de routeberekening), meer categorieën POI’s, specifieke software voor joggers, maar ook voor vrachtwagenchauffeurs die niet meer voor een te lage brug tot stilstand worden gedwongen, mobilhomes die toegelaten parkeerplaatsen zullen zien verschijnen, enz. Bij de opties voor de routeberekening zagen we al een prototype dat cabriorijders of sportieve bestuurders de gedroomde route uitstippelt.

Nu al vinden we navigatie doodnormaal, maar als het Amerikaanse Ministerie van Defensie het satellietennetwerk voor GPS-navigatie uitschakelt, dan staan we mooi voor joker. Die afhankelijkheid wil Europa omzeilen met eigen Europees satellietennet voor navigatie. Het moet in 2010 operationeel zijn en luistert naar de naam ‘Galileo’. Waar het Amerikaanse GPS met 24 satellieten werkt, voorziet Galileo er 30. Ze zullen op een baan rond de aarde draaien op 24.000 kilometer hoogte. Elk van de satellieten kost 28 miljoen euro. Recent ging een eerste exemplaar de lucht in, gedragen door een Russische raket. Galileo belooft een precisie van 1 meter voor de positiebepaling van voertuigen, voetgangers en gebouwen. Dat is 10 maal beter dan waar we het vandaag mee moeten stellen...

Geef commentaar
comments by Disqus