In Car Entertainment Navigatiesystemen - Personal Navigation Devices

Navigatiesystemen - Personal Navigation Devices
Vergroot foto
Door: REDACTIE 05-07-2007

Voor de prijs hoef je niet langer te verdwalen! Dit jaar zullen er in ons land ongeveer een half miljoen PND's (= Personal Navigation Device) over de toonbank gaan. In 2004 waren er dat slechts 13.000, waarna explosieve groei ontketende met ruim 90.000 stuks in 2005 en een klein kwart miljoen in 2006. Ondanks deze indrukwekkende groeicijfers verwachten de aanbieders ook in de toekomst nog vlot hun nieuwigheden aan de man en vrouw te kunnen brengen. De enorme prijsdruk in de explosief groeiende markt voor draagbare navigatiesystemen heeft ervoor gezorgd dat er momenteel al een breed aanbod in de handel ligt voor prijzen rond de 200 euro. Anders dan met heel wat ander elektronisch speelgoed, blijkt navigatie ‘verslavend' te werken. Zelfs wanneer het eerste toestel eigenlijk een miskoop blijkt te zijn, is men bereid het aan de kant te zetten en een betere padvinder aan te schaffen.

Wat valt er meer te beleven dan dalende prijzen? Gelukkig nog heel wat! Zo zien we meer toestellen verschijnen met een groter beeldscherm in 16:9 breedbeeldformaat (> 4"; vb. Mio C320, C520 en C520t; ViaMichelin X-980T). Dat biedt het voordeel dat er meer informatie kan getoond worden voor een duidelijker herkenbaarheid van de verkeerssituatie. Naast een overzichtsbeeld kan een detailschets verschijnen of de nog af te leggen afstand en tijd tot bestemming. Duidelijk in opmars is de ingebouwde voetgangersmodus, wat de PND nog praktischer maakt. Toch is overdreven optimisme hier misplaatst, want de ingebouwde accu heeft slechts een capaciteit voor enkele uren, zodat wie een dag op verkenningstocht wil in een stad als bv. Barcelona, toch in de kou blijft staan. Routebegeleiding voor fietsers blijft nog erg zeldzaam en er zijn niet meteen rijkelijk montagemogelijkheden beschikbaar voor het fietsstuur...

Een goede zaak is dat alle actuele systemen over een kaartslot beschikken. Dat is handiger dan wanneer men het toestel via een kabel met de PC moet verbinden. Hou wel rekening met de meerkost voor geheugenkaarten met voldoende opslagcapaciteit voor het gewenste gebied. De goedkopere systemen verschijnen met Benelux-kaartinfo, doch wie meer wil moet een extra geheugenkaart aanschaffen en daarop de - optionele - kaartinformatie voor andere landen downloaden. Bluetooth-connectiviteit is een praktisch gegeven, dat we op steeds meer PND's opmerken. Het maakt het navigatiesysteem in één klap tot wettelijk toegelaten partner voor handenvrij telefoneren in de auto. Weet echter dat de geluidskwaliteit (verstaanbaarheid) lang niet kan tippen aan een connectie met de autoradio. Het is een interessant hulpje, maar een Bluetooth-oortje en zeker de verbinding van de zaktelefoon met de autoradio verdienen absoluut onze voorkeur. Hetzelfde waardeoordeel geldt ook voor extra functies waarmee sommige merken uitpakken, als een MP3-muziekspeler en/of fotoviewer. Dat laatste wil misschien nog lukken - als de geheugenkaart van het digitale fototoestel van hetzelfde type is als de PND gebruikt, kan men de beelden erop ‘monitoren' - doch de luidspreker van een PND is volstrekt ontoereikend voor muziekbeluistering. Wel zinvol is de TMC-ontvanger (Traffic Message Chanel), die verkeersinformatie kan betrekken in het rekenproces en aldus de verkeersproblemen kan helpen omzeilen. De TMC-ontvanger kan ingebouwd zijn in de PND of optioneel aangeboden worden. In dat laatste geval is het opletten voor de uitvoering, want het wordt al vlug een zootje op het dashboard met doosjes en kabeltjes...

Geef commentaar
comments by Disqus