Mazda 5 1.6 CDVi

Mazda 5 1.6 CDVi
Bekijk 11 foto's
Door: BV 20-01-2011

Eind vorig jaar trakteerde Mazda de 5 op een grondige opfrisbeurt. Daarbij werd alle plaatwerk vervangen - voor het de constructeur het excuus om van een nieuwe generatie te spreken. Maar de architectuur bleef ongewijzigd, ook al vinden we nieuwe motoren onder de kap. De tweeliter benzine hielden we eerder al tegen het licht en nu is het de beurt aan de nieuwe dieselmotor. Die vindt in ons land effectief klanten. Op enkele na, zullen alle 700 stuks die naar ons land komen uitgerust zijn met deze motorversie. Daarbovenop zal de meerderheid ook nog eens over 7 zitplaatsen beschikken. Die zijn immers alleen optioneel op de instapversie. Die is er vanaf € 22.290 wat een zeer correcte prijs is, maar als je de uitrusting wil spekken met een volautomatische airco, sportieve koetswerkaccenten, een lederen interieur, Xenonlampen en diens meer, dan werkt de prijs zich op tot net geen € 29.000.

De motor is waar het hier eigenlijk om gaat. Mazda vervangt de tweeliter zestienklepper door een 1,6l met slechts 8 kleppen. Het kan zich permitteren de helft van de kleppen te offeren omdat de inspuitdruk van de common-rail injectie steeg tot 1.600bar en het met piëzo-injectoren per verbrandingscyclus tot 5 brandstofinspuitingen in de verbrandingskamer kan doen. De centrale voldoet aan de Euro 5-norm, levert met 115pk 5pk meer dan de vorige diesel en de trekkracht van 270Nm is ook al een verbetering. Mazda vijst het blok tegen een nieuwe zesbak aan. Die heeft een accurate bediening en adequate spreiding. In beide mechanische organen werd bovendien in het totaal 120kg gewicht bespaard. In vergelijking met z'n voorganger daalt het verbruiksgemiddelde naar 5,2l/100km en de CO2-uitstoot tot 138gr/km. Dat is telkens een verbetering van haast 15%.

Dat de Mazda toch nog anderhalve ton weegt, is de acceleratietijd aan te zien. Naar 100km/u sprinten neemt 13,7 seconden in beslag. In de heuvels rond de Etna op Sicilië was inhalen ook een opgave, maar we gaan ervan uit dat je in ons vlakke Vlaanderen niet op je honger blijft zitten. Het is evenwel duidelijk dat het zeer adequate en kundig afgestemde onderstel best wat meer vermogen kan verwerken. Het weggedrag neigt tot licht onderstuur, dat door de stabiliteits- en tractiecontrole makkelijk wordt gecontroleerd. Dat laatste gebeurt overigens grotendeels op de achtergrond (zonder dat de bestuurder wordt gewaarschuwd) en daar zijn we geen voorstander van. We lauwerden de elektro-mechanische stuurbekrachtiging nog bij de tweeliter benzine. Hier gebruikt Mazda dezelfde architectuur, zij het met een specifieke afstelling en het huwelijk is duidelijk minder harmonieus.

Voor de goede orde melden we nog eens dat Mazda de boordplank voorzag van een opgewaardeerde tellerpartij en dat de bekleding van de zetels werd aangepast. Het eerste kunnen we eigenlijk enkel een gebrek aan originaliteit aanwrijven. Bij de zetelbekleding hebben de verantwoordelijken dan weer overdreven en de gekleurde plastic biesjes doen nog steeds meer fout dan goed. Gelukkig zit het uitstekend. En de kinderen zijn gegarandeerd weg van de leefruimte waartoe de twee schuifdeuren (elektrische op de topversies) toegang geven. De achterzetels zijn individueel verstelbaar en je kan kiezen of je ertussen ruimte maakt voor een extra zitplaats, een armsteun, opbergvak of een doorklauteropening. Het ene in het andere omturnen is kinderspel. Op de derde zitrij kinderen schikken is niet zo'n ramp. Voor volwassenen zijn de kofferzitjes daarentegen geen aanrader. In dat laatste geval blijft er ook slechts 112l koffervolume over. In een configuratie voor vijf personen heeft de 5 evenwel een respectabele laadcapaciteit van 426l en als je de tweede zitrij ook nog plat legt, wordt dat 1.485l.


Geef commentaar
comments by Disqus