Ford Focus RS Inleiding

Bekijk 37 foto's
Door: VG 10-02-2016

Het RS-verhaal begon in 1968 met de V4 1.7HC van de Ford (Taunus) 15M RS. Deze keer heeft Ford gewacht tot de tweede facelift van de derde generatie Focus om het 30ste deel van deze saga verder uit te schrijven. Maak kennis met de Focus RS. De eerste Focus ooit met vierwielaandrijving. Geassembleerd in Saarlouis (Duitsland) - behalve de motoren, die worden in Valencia, Spanje gemaakt - en geëxporteerd naar 42 markten, waaronder de Verenigde Staten en China. De productie ging half januari van start en toen waren er al 3.700 Europese pre-orders ondertekend.

Fatsoenlijk geprijsd

De Focus komt niet ongemerkt binnen, met een basisprijs van € 39.300. De VW Golf VII R zou bijna kunnen concurreren (€ 39.970 voor de 5-deurs met handgeschakelde zesbak), maar die heeft 50pk minder en is -vooral - veel minder leuk om mee te rijden. Andere Duitsers zoals de Mercedes A45 AMG (2l turbo 4x4, 381pk) en Audi RS3 Sportback (2.5l turbo 4x4, 367pk) kosten respectievelijk € 49.973 en 53.780. En zijn niet eens zoveel sportiever. Met alle opties (blauwe Nitrous lak in 4 lagen, achteruitrijcamera, 19" velgen, cruise control (ja hoor optioneel) en een hands-free sleutel) had ons testexemplaar een prijskaartje van € 42.210. Gezien de prestaties die we verder in deze test verder zullen detailleren, best een competitieve prijs.

Geef commentaar
comments by Disqus