De 5 grootste terugroepacties ooit

Autobouwers en - niet zelden - hun toeleveranciers zien wel eens wat over het hoofd. Dan wordt een auto teruggeroepen naar de dealer om het probleem te corrigeren. De stroom van dit soort corrigerende acties is permanent. De sector heeft in 2014 naar verwachting al meer dan 30 miljoen voertuigen voor een correctie teruggeroepen. Van kleine problemen tot levensbedreigende kwesties zoals het probleem met het contactslot bij GM eerder dit jaar. Het bedrijf moest er al 2,6 miljoen auto’s voor terugroepen. Maar dat is niet genoeg om bij de grootste terugroepacties ooit te horen. We maken een lijst.

Ford - 14,5 miljoen (2009)

De schakelaar voor de cruise-control bleek brandgevaarlijk. Maar liefst 14,5 miljoen voertuigen van de types Explorer, Excursion, Windstar, Ranger, E 150 - 450 en F 150 - 450 én de Mercury Mountaineer werden teruggeroepen. De bewuste schakelaar werd van 1992 tot 2003 gebruikt in de productie.

Ford - 7,9 miljoen (1996)

Ford had z’n eigen problemen met het contactslot. In 1996 bleek het ontwerp, dat inmiddels was ingebouwd in bijna 8 miljoen voertuigen, behoorlijk pyromane eigenschappen te hebben. De lijst met getroffen voertuigen was nog langer dan hierboven. Naast de gekende Ford Crown Victoria (de lieveling van de politie- en taxibedrijven in de VS), waren ook de Escort, Mustang en Thunderbird ermee uitgerust. Ook modellen van de Ford-merken Mercury en Lincoln deelden in de brokken.

GM - 6,7 miljoen (1971)

Een motorsteun doet exact wat de naam doet vermoeden en zou nooit mogen falen. En toch was het precies dat wat General Motors bij de vleet begon te zien aan het begin van de seventies. Vervelend, want het resulteerde bijna altijd in een oncontroleerbare auto, die vaak ook nog ongewild versnelde (omdat de gaskabels opgespannen werden). Onder meer de Caprice, Camaro, Impala en Nova, gebouwd tussen 1965 en 1970, hadden er last van. GM verving overigens geen motorsteunen wegens te duur, maar het maakte de motor met een kabel vast aan het schutbord.

Toyota - 6,67 miljoen (2010)

Eén van de felst gecontesteerde terugroepacties van allemaal: Toyota’s probleem met ongewilde acceleratie. De Japanse autobouwer kreeg een monsterboete omdat het niet alle informatie vrijgaf, maar tot op vandaag is onduidelijk of er nu écht sprake was van een probleem. Uiteindelijk deden de Japanners twee terugroepacties: één voor een vloermat en een andere omwille van het gaspedaalmechanisme. Net geen 6,7 miljoen wagens in het totaal.

GM - 5,82 miljoen (1981)

Nog maar eens GM, en weerom met een item dat eigenlijk de verbeelding tart. Begin jaren tachtig bleek dat bevestigingsbouten in de achterophanging van verschillende modellen van Chevrolet, Pontiac, Oldsmobile, GMC en Buick los konden geraken of scheuren. De bouten hielden een geleidingsarm op hun plaats en een falen leidde bijna altijd tot een ongeluk.

Geef commentaar
comments by Disqus