Skoda Fabia 1.2 TSI 90 Inleiding

Bekijk 22 foto's
Door: BV 09-12-2014

De Volkswagen Group had Skoda al acht jaar in z’n bezit toen het in 1999 voor het eerst met een Fabia aan kwam zetten. Die kon je ofwel zien als een compacte stadswagen, ofwel als een instap-gezinsvoertuig. Een Polo dus, maar wat goedkoper. En nu, bij de aanvang van de derde generatie, vijftien jaar en 3,5 miljoen stuks later, is de Fabia dat nog steeds. Alleen is hij zo goedkoop niet meer. De instapprijs bedraagt € 12.645 en dat is 10% duurder dan voorheen. Maar je krijgt ook bij elke generatiewissel weer wat meer.

Ruim aanbod benzine- en dieselmotoren

Het gamma is van meet af aan best ruim. Het telt vier benzineversies en drie dieselvarianten. In het eerste geval is er keuze tussen 60, 75, 90 en 110pk. Een mooie waaier die evenredig verdeeld is tussen een atmosferisch éénlitertje en een 1.2 met turbo. Auto55.be opteerde voor de 90pk sterke twaalfhonderd voor deze eerste detailtest. Zo'n model maakt je minstens € 14.245 armer.

De 1.2 dieselcentrale van de vorige Fabia is verdwenen. Er is nu alleen nog een 1.4. Die kan je krijgen met 90 of 105pk en kost minstens € 16.045 of € 17.045. Gebaseerd op die eerste vermogensversie komt er een nieuwe Fabia Greenline die slechts 3,1l/100km zal verstoken. Iets waar de constructeur veel tamtam rond maakt, maar je moet er wel op wachten tot eind volgend jaar. De Combi - dat is Tsjechisch voor break - zal er echter begin volgend jaar al zijn. Vanaf het Autosalon van Brussel en we weten al hoe die eruit ziet.

Geef commentaar
comments by Disqus