Audi A5 Cabriolet 3.0 TDI Quattro S-Line Inleiding

Audi A5 Cabriolet 3.0 TDI Quattro S-Line
Bekijk 66 foto's
Door: REDACTIE 24-07-2009

De A5 Cabriolet kadert in een snel groeiend gamma dat in het voorjaar van 2007 van start ging met de A5 kortweg, nu als A5 Coupé terug te vinden in de prijslijst. Onze cabriolet is de tweede telg in de A5-familie, die gebruik maakt van de A4 als basis, maar zich duidelijk hogerop positioneert en veeleer aansluiting zoekt bij de A6. Tijdens de IAA in Frankfurt anno 2009, staat de A5 Sportback in de schijnwerpers om als derde in de rij het A5-gamma te versterken.

Zijn voorganger, de Audi A4 Cabrio, debuteerde in de lente van 2002. Op 27 september 2005 werd het 100.000e exemplaar gevierd, terwijl rond die tijd op de IAA in Frankfurt het gefacelifte model met 'single frame'-radiatorrooster in de spots stond. De eerste Audi cabriolet verscheen in 1991 op basis van de Audi Coupé. Hij was 4,37 m lang, had een wielbasis van 2,56 m en bood 230 l kofferruimte. Voor de aandrijving was er een vijfcilindermotor met 133 pk, gevolgd door een vijfversnellingsbak.

De A5 Cabriolet dient zich aan als een grote vierzitter cabrio met stoffen vouwdak en ontworpen voor een dagelijks gebruik. Het segment van de 'grote' vierzitters is een exclusief clubje, met beperkte keuze en waarin koopjes beslist niet aan de orde zijn. Saab is hier de vaste waarde met bijna een kwarteeuw aanwezigheid. De A5 Cabriolet zet een lange cabriotraditie voort bij het merk met de vier ringen dat zich ook opwierp als pionier door als eerste een dieselmotor toe te passen in een cabrio. Stuttgart en München schreeuwden moord en brand, maar volgden gedwee in het spoor, want de klanten bevestigden dat Ingolstadt de juiste keuze had gemaakt. Saab en Audi zweren bij het stoffen cabriodak als enig mogelijke optie. BMW en Volvo gaven het op en kozen voor hun nieuwste modellen voor een stalen vouwdak. Het pleidooi voor een stoffen muts heeft alles te maken met het grote gewicht en volume dat een stalen constructie teweegbrengt. Het beperkte gewicht van het bij auto's van deze grootte toch wel imposante dak beperkt het totaalgewicht van de cabriolet en verlaagt het zwaartepunt. Doordat de stoffen kap zich compact laat opvouwen, rest er een grotere bagageruimte die bovendien gemakkelijk toegankelijk is, ongeacht of het cabriodak open dan wel gesloten is. Het is voor constructeurs als Audi en Saab zelfs een uitdaging geworden om een soepele constructie te bedenken die kan wedijveren met de stalen variant en daardoor het akoestische en thermisch comfort biedt dat de kopers in deze luxeklasse verwachten.

Audi stelt zijn A5 Cabriolet voor met niet minder dan drie dieselmotoren: de 2.0TDI met naar keuze 163 of 170 pk is er vanaf 41.375 euro. Vervolgens is er de 2.7TDI met 190 pk vanaf 44.375 euro. Bovenaan staat de 3.0TDI met 240 pk, standaard gekoppeld aan een S-tronic versnellingsbak en Quattro-vierwielaandrijving tegen 51.975 euro. De concurrentie in dit segment is momenteel zeer beperkt. Logischerwijze zou de BMW3-Reeks als eerste aan bod komen, maar die koos voor een stalen vouwdak. Bij Mercedes-Benz is de CLK Cabrio dringend aan vervanging toe, zodat eigenlijk enkel de eeuwig jonge Saab 9-3 Cabriolet een terechte plaats kan opeisen. Mercedes vraagt voor een CLK 320 CDI 52.393 euro. Bij Saab komen we met het dieselmotorenaanbod niet verder dan 180 pk voor de 1.9TTiD, die met rijkelijke Aero-aankleding 42.850 euro moet kosten. Bij Volvo oogt de C70 wel van hetzelfde kaliber, maar zijn stalen vouwdak en het feit dat hij is opgebouwd op een onderstel uit de Golf-klasse, maken hem onvergelijkbaar. Daarmee zijn we al rond.

Geef commentaar
comments by Disqus