Lamborghini Gallardo vs Mercedes S65 AMG Rijgedrag

Lamborghini Gallardo vs Mercedes S65 AMG
Bekijk 18 foto's
Door: BV 11-10-2009

Bij de Lamborghini Gallardo LP 560-4 Spyder staat de motor centraal, zoals het een zuiver sportwagenconcept past. Achter de passagierscel ligt een 5.2 liter grote 10 cilinder. De gewichtsverdeling legt 43% op de voortrein en 57% op de achteras. De beide cilinderbanken staan in V-opstelling onder een hoek van 90°. Elke cilinder beschikt over 4 kleppen, wat het totaal op 40 brengt. Het is een indrukwekkende krachtbron, met niet minder dan 10 liter olie in het blok en een koelcircuit met dubbele radiator waarin 20 liter koelvloeistof zitten. Een oliekoeler voor de versnellingsbak en de motorolie zijn standaard. Dat alles is goed voor 560 pk bij een hoge 8000 tr/min en 540 Nm bij een ook la niet lage 6500 tr/min. Voor de 1550 kg die onze Lambo op de weegschaal zet, levert dat een luttele 2,77 kg/pk op. Dat laat hem als een raket van 0 tot 100 suizen in 4,0 s rond.

De Mercedes-Benz S 65 AMG L stelt daar 5.980 cc tegenover, verdeeld over 12 cilinders, eveneens in V-opstelling, maar bovendien aangeblazen door een dubbele turbo. Deze krachtbron laat 612 pk opmeten bij een heel beschaafde 4750 tr/min en laat dat vermogen zelfs constant pieken tot 5100 tr/min. Nog veel meer rijplezier mag je verwachten van de duivelse 1000 Nm koppel, die tussen 2000 en 4000 tr/min lijnrecht aanwezig zijn. Neen, dit is geen diesel! Onze ster zet wel een forse 2260 kg op de weegschaal, zodat 3,69 kg/pk moeten voortbewogen worden, maar het immense koppel maakt dat de standaardsprint in 4,4 s mogelijk is en dat is t.o.v. het brutale beest uit Sant'Agata Bolognese niet echt om het schaamrood van te krijgen. De praktijk heeft ons zelfs het tegendeel geleerd.

Onze Lambo was uitgerust met de optionele gerobotiseerde versnellingsbak ‘e.Gear'. Dat brengt drie schakelknoppen met zich mee vooraan op de middentunnel: ‘Automaat', ‘Sport' en ‘Corso'. De ‘Corso'-modus is principieel bedoeld voor gebruik op circuit en laat niet alleen de motor het uiterste van zichzelf geven, maar schroeft ook de veiligheidsmarges van de elektronische systemen maximaal terug. Wanneer de ‘Automaat'-knop is ingeschakeld kan de bestuurder op elk ogenblik ingrijpen door de stuurlepels aan te spreken, wat we al lang kennen van bij Audi, maar steeds opnieuw zeer aangenaam werkt. Bijzonder is dat de knoppen ‘Automaat' en ‘Sport' zich laten combineren, zodat men automatisch kan schakelen terwijl de motor toch tot de max. toerentalgrens doortrekt en de schakeltijden ingekort worden. Door de beide schakellepels op de stuurkolom samen vooruit te trekken, schakelt de mechaniek in neutraal. De achteruit laat zich inschakelen via een afzonderlijke, links onderaan het dashboard verbannen toets. Achteruitrijden is eigenlijk helemaal niet voorzien voor deze auto. Het is een hachelijke onderneming ondanks de camera in de achterspoiler. Bovendien heeft de auto een vreselijk onhandig grote draaicirkel: 11,50 m tussen stoepranden.

Ook de Mercedes nam ons het schakelen uit handen met zijn specifieke AMG-automaat, die slechts 5 versnellingen telt om het immense koppel te verwerken. Inmiddels weten we dat de referentie op vlak van automaten - ZF - een 8-traps automaat kan leveren die koppelwaarden van 1000 Nm en zelfs meer aankan. Hoewel de imposante afmetingen van de lange S-Klasse nauwelijks toelaten ongezien in de verkeerstroom mee te sluipen, beweegt dit cruiseschip voor de weg zich relatief discreet door de verkeersmassa. Net dat maakt hem zo fantastisch. De AMG heeft alles mee om op elk ogenblik de bovengemiddelde sportwagen voor schut te zetten, maar de bestuurder bepaalt wanneer hij zijn kunnen toont. Tot het moment dat deze auto zijn kunnen demonstreert blijft als rustig, stil en soeverein. Maar als de bestuurder ook maar lichtjes met de rechtervoet naar beneden duwt, dan volgt een explosie die geen enkele twijfel laat over de absolute suprematie op de weg tegenover alles en nog wat. Bovendien gaat alles met zoveel gemak en blijft het geweld zo onverwacht beheersbaar, dat deze vierwieler wel tot een andere wereld lijkt te behoren. Dat is van het goede teveel voor de macho-Italiaan. Alleen al het starten lokt toeschouwers van twee straten ver. Stil wordt hij overigens nooit, maar voor dat beklijvende geluid alleen al zou je hem kopen. Zijn altijd hoorbare en zinnenprikkelende stemgeluid in combinatie met zijn agressief smoeltje maken het volstrekt onmogelijk om ongezien aan het verkeer deel te nemen. Vanzelfsprekend is dit verschijnsel vaak ook grote lol voor de bestuurder, want we mochten ons steeds verheugen over een bewonderend en sympathiek reagerend publiek. De toch wat gevreesde afgunst en eventuele agressie bleven gelukkig uit, al kan de Italiaanse nummerplaat daarbij wel geholpen hebben.

Maar als de AMG uit zijn sloffen schiet, dan moet de Lambo gigantisch diep gaan om gelijke tred te houden, wat gepaard gaat met een alles overstemmend geluid, een symfonie van metaal, luchtwervelingen en rubber dat zich vastbijt in het asfalt. De bestuurder van de S-Klasse AMG merkt daar helemaal niets van, troont heerlijk gezeten op zijn commandopost en kan ook nog in alle details genieten van een beschaafd streepje muziek, terwijl hij de Lambo gevaarlijk dichtbij in de achteruitkijkspiegel ziet, maar zich nooit bedreigd voelt. Het hernemen is meer dan machtig en illustreert op verbluffende wijze de verschillen tussen beide auto's. De AMG SPEEDSHIFT 5-traps automaat van de Mercedes-Benz doet gewoon wat je verwacht en dat is beter dan wat je denkt dat hij moet doen. Zo worden de fraai gevormde inox-schakellepels aan het stuur praktisch overbodig. Bij de Lambo gaan de overgangen tussen de versnellingen ongeacht het gekozen schakelprogramma en de zacht- of hardheid waarmee het gaspedaal wordt ingetrapt, altijd gepaard met een schok in het onderstel. In bochten leiden de overgangen tussen versnellingen zelfs toch een korte onstabiliteit, een snok of sprong naar de buitenkant van de baan, al laat die zich vervolgens eenvoudig corrigeren. Het is dan ook raadzaam om de schakelmechaniek met behulp van de stuurlepels in een versnelling te vergrendelen, om te vermijden dat hij onverwacht opschakelt.

Als de hemelsluizen openzwaaien, is dat niet naar de zin van onze matzwarte Italiaan. Je kunt maar beter heel voorzichtig omgaan met het gaspedaal, ondanks de hulp van permanente vierwielaandrijving. Ook de zichtbaarheid is onder alle omstandigheden een heikel punt en kan leiden tot het moeilijk inschatten van bochten, in het bijzonder op hellende wegen. De Mercedes-Benz AMG gaat onverstoorbaar verder. Hij is niet uit koers te krijgen en bevestigt gewoon wat graag zijn superieure status.

Geef commentaar
comments by Disqus