BMW X3 xDrive20d Conclusie

BMW X3 xDrive20d
Bekijk 39 foto's
Door: BV 04-02-2011

In 2004 introduceerde BMW de eerste generatie van de X3. Het was meteen de eerste Duitserom zich in het segment te laten gelden. Bij deze generatiewissel schuift de X3 omhoog in het gamma, want de X5 heeft zich inmiddels weer opgewerkt en de eerder genoemde X1 knaagt aan de benen van de voormalige instap-SUV van het merk. Eigenlijk biedt BMW op dit ogenblik drie motoren aan. Twee benzines (drieliter met 258pk en een verschillende drieliter - andere cilinderinhoud - met 306pk) en één diesel (een tweeliter met 184pk). We reden met die diesel in de Belgische versie met gereduceerd vermogen (163). Beide vermogensversies zijn identiek geprijsd en kan je vanaf € 40.600 op je naam schrijven. Een redelijke instapprijs die echter snel wordt aangedikt. De optielijst is nog steeds even uitgebreid als prijzig. Daardoor tikt ons testexemplaar af op € 62.615.

De X3 is in lengte 8cm gegroeid. En dat merk je aan de binnenzijde, waar er extra plaats voorhanden is. Zowel voor alle inzittenden als voor de bagageruimte die nu minstens 550l groot is. De materiaalkeuze is teleurstellend, maar gelukkig zijn de ergonomie en afwerkingskwaliteit aan de binnenzijde wel boven elke vorm van kritiek verheven. De veiligheidsuitrusting is correct te noemen, met zes airbags en een uitgebreide elektronicawinkel om ten gepaste tijde het enthousiasme van de bestuurder te temperen.

Van het rijgedrag worden we wél enthousiast. De ophanging, de achttrapsautomaat en de nochtans elektrische stuurbekrachtiging maken van de X3 één van de prettigst rijdende SUVs die we al konden testen. Let wel op - het is het resultaat van bijna € 4.000 opties in de stuurinrichting, demping en automatische versnellingsbak. De xDrive intelligente vierwielaandrijving werkt voortreffelijk, maar door al die elektronica krijgt het weggedrag wel een artificieel tintje. De tweeliter diesel roert zich wat bij een koudstart, maar maakt dat ruimschoots goed eens hij op temperatuur is. Niet in het minst door z'n zuinige inborst. Het opgegeven verbruiksgemiddelde bedraagt amper 5,6l/100km.

Geef commentaar
comments by Disqus