Lancia Ypsilon 5d 1.3Mjet Interieur

Lancia Ypsilon 5d 1.3Mjet
Bekijk 17 foto's
Door: BV 08-10-2011

Binnenin wordt duidelijk dat de ontwerpers zich vooral hebben bezig gehouden met het welbehagen van de bestuurder, alhoewel de centraal geplaatste tellerpartij (die inklapbaar lijkt maar het niet is) anders doet vermoeden. Het stuur is aangenaam dik en degelijk gestikt, het schakelpookje zit hoog en dicht bij het stuur, de zitpositie geeft een goede frontale uitkijk op het verkeer: Het draagt allemaal bij tot een goede rijhouding. Alle stoelen zitten voortreffelijk en ook de bijrijder heeft geen reden tot klagen, maar achteraan is de hoofdruimte simpelweg ontoereikend. Door de schuin aflopende achterklep zit iedereen groter dan 1m70 met zijn hoofd geheid tegen het glas. Een gemiste kans, want de beenruimte is acceptabel en ook de breedte van de stoelen - zeker wanneer geen derde stoel als optie genomen wordt - is royaal in deze klasse. Het zicht naar voor is prima, dankzij een grote, vrij laag aangrijpende voorruit, maar de blik schuin en recht naar achteren is dan weer abominabel. Het Gran Luce zonnedak (€ 850) is een echte aanrader, met een glasoppervlakte van 0,64m² is het zelfs één van de grootste in het segment. Wat we zeker konden smaken, is dat de opening hiervan kort tegen de stijl van de voorruit aangrijpt, waardoor ook de bestuurder volop kan genieten van het invallende hemellicht. Een beetje cabriogevoel voor die prijs is altijd mooi meegenomen. In deze Platinum uitvoering zijn de stoelen afgewerkt in deels stof, deels leder. Ze zijn behoorlijk instelbaar en dat moet wel, want het stuur is enkel in de hoogte regelbaar. De middentunnel is maar magertjes uitgevallen en dat heeft zo zijn gevolgen voor de beschikbare opbergvakjes. We moeten het stellen met het handschoenenkastje en wat bekerhouders hier en daar. De kofferruimte is met 245 liter correct in het segment, maar verwacht geen wonderen.

De gekozen materialen in het interieur zijn wat eigenzinnig, typisch Lancia dus, en geven het interieur het nodige cachet. De knopjes zijn te licht uitgevoerd en doen een beetje afbreuk aan het premium gevoel dat Lancia wil oproepen. Ook de snelheidsregelaar (€ 200) staat wat ongelukkig achter het stuur verstopt en heeft nog steeds geen annuleringsfunctie. We namen hem bovendien vaak voor de richtingaanwijzer bij het indraaien van een rotonde. En de Italianen laten nog meer ergonomische steken vallen: zo klik je de uitneembare TomTom GPS (€ 350) vast op de console (€ 50) op de linker A stijl, wat hem netjes integreert met de boordcomputer, maar zonder het geluid naar de geluidsinstallatie te sturen. Alle comfortsnufjes moeten bovendien elk in hun eigen menu (en op een ander scherm in de wagen) worden ingesteld, wat best verwarrend is. Sommige instellingen kan je niet veranderen tijdens het rijden en worden gewoon uit het overeenkomende menu geweerd. Je moet het maar weten. De wildgroei aan knopjes maakt het er bovendien niet echt gemakkelijker op, we moesten er waarempel een enkele keer het instructieboekje bijhalen. De standaard gemonteerde geluidsinstallatie leest via Blue&Me interface (€ 200) muziek van je iPod en levert voldoende dynamiek, al vonden we het geluid wat wollig. Maar geen nood, geluidspuristen kunnen het optionele 360° 500W Hi-Fi Music systeem (€ 500) met 8 luidsprekers laten monteren. BlueTooth wordt eveneens bij het Blue&Me systeem bijgeleverd en werkt naar behoren.

Geef commentaar
comments by Disqus