Cadillac ATS 2.0T RWD Rijgedrag

Cadillac ATS 2.0T RWD
Bekijk 31 foto's
Door: BV 26-10-2012

Er is een dieselmotor op komst, maar GM houdt daarover nog de lippen stijf op elkaar. En tot die er is, moeten we het stellen met een erg recente, direct ingespoten tweeliter turbomotor. Eentje die de ATS ondanks z'n bescheiden slagvolume meteen indeelt bij de sportievelingen uit z'n segment. Bij de berlines die sportschoenen onder hun zakelijk pak dragen. Afgetraind is de ATS ook, en een röntgenscan onthult nog wel meer. Zo is de voorophanging vervaardigt uit dubbel scharnierende McPherson veerpoten, zit er achteraan een multilink as en worden de in- en uitgaande bewegingen van de wielen in hun behuizing gecontroleerd door de snelste adaptieve demping op de markt. En dan is de gewichtsverdeling ook nog eens zo goed als ideaal. De afwijking ten opzichte van een perfecte 50:50-verhouding bedraagt nooit meer dan 1%.

In het rijden verrast de ATS en toch staan er ook nog minpunten op de lijst. De elektrische stuurbekrachtiging van fabrikant ZF staat helemaal bovenaan, met z'n nerveuze werking en slechte centreereigenschappen die met name bij hoge snelheden voor irritatie zorgt. De motor is zowel op vlak van karakter als klank niet het prettigste gezelschap en de versnellingspook schakelt hakerig. Anderzijds verteert het onderstel in de normale stand oneffenheden erg goed (de sportstand verliest zichzelf zoals zo vaak in de overdrijving), voelt het uitermate volwassen aan en is de stabiliteit ook in de bochten voortreffelijk. Het standaard (!) zelfsperrend differentieel waar de achteras van de ATS (enkel op deze manuele versie met achterwielaandrijving) mee gezegend is, keert daar duidelijk dividend uit.

Het verbruik had met 8,6l/100km en een CO2-emissie (RWD, manueel) best een tikkeltje minder gemogen, maar er worden tenminste prestaties uit elke druppel kostbaar vocht geperst. We klokten ons testexemplaar af op een top van 230km/u en vanuit stilstand naar de honderd sprinten kan in zes seconden rond. Uit de kluiten gewassen remschijven van Brembo zorgen ervoor dat ook weer tot stilstand komen gebeurt met gepast gemak. Uitzonderlijk, want de Amerikanen durven dat wel eens vergeten.

Geef commentaar
comments by Disqus