Audi S6 Avant Rijgedrag

Audi S6 Avant
Bekijk 49 foto's
Door: BV 27-10-2012

Een wolf in schaapskleren. Nu ja, schaapskleren, alleen al door zijn imposante omvang en statige pose kan je de S6 moeilijk verwijten helemaal te verdwijnen in de massa. Maar zelfs dan nog doet de Audi uitwendig niet onmiddellijk vermoeden welke krachten onder de brede aluminium motorkap schuil gaan. Acht cilinders, twee turbo's. 420pk en 550Nm koppel. Een honderdspurt in amper 4,7 seconden. Klinkende cijfers die je niet meteen associeert met een grote gezinswagen met een gulzige koffer. De enige echte weggever zijn de (optionele) keramische remmen, die je kan herkennen aan de gigantische schijven met glanzend zwarte klauwen. De combinatie stopt even indrukwekkend als het prijskaartje doortelt: voor € 9.856 staan ze op je S6 Avant. Enkel vooraan welteverstaan.

Om niet elke krachtsontplooiing in een catastrofe te laten ontaarden, koppelt Audi de V8 altijd aan quattro vierwielaandrijving, een intelligente s-tronic automaat en een gigantisch arsenaal aan rijhulpsystemen. Luchtvering voor- en achteraan staat niet alleen garant voor een bijzonder comfortabele rijbeleving, maar houden het koetswerk middels een multilink-ophanging rondom in het gareel bij hoge bochtensnelheden en vermijden al te grote duik- of stijgbewegingen van de neus. Het aantal kunstgrepen is indrukwekkend en ze resulteren gezamenlijk in een erg efficiënt en haast foutloos parcours. Maar ze beroven de bestuurder tegelijkertijd ook van zowat elke sensatie die rijden net zo leuk maakt, met uitzondering van de flitsende acceleraties uiteraard. Van het gevoelloze elektrisch bekrachtigde stuur over de bemoeizieke elektronica tot de bevelweigerende schakellepels: af en toe is niet geheel duidelijk wie nu eigenlijk wie commandeert.

De vlieger gaat dus niet zomaar op als je de S6 Avant had willen zien als een geslaagde kruising van een doordeweekse A6 met een volboedsportwagen zoals de R8. Het predikaat van snelwegverslinder blijft a priori van toepassing op deze S6 Avant, veel meer dan dat hij een machine zou zijn die puur rijplezier hoog in het vaandel draagt. Want dat doet hij dus niet. Een gegeven dat dan ook een stevige concurrentieslag voedt ... met de A6 zelf, en meer bepaald de versie die de V6 biturbo diesel onder de kap voert. Met nagenoeg dezelfde kwaliteiten én prestaties, neemt deze namelijk genoegen met een pak minder litertjes van het fossiele vocht per honderd kilometer, verleidt hij de fiscaal bewuste mens in ons met een stuk lagere CO2 uitstoot ... én een veel aantrekkelijker globaal prijskaartje. De cilinderuitschakeling waarmee de V8 is uitgerust ten spijt, sloegen we er nooit in om met minder dan 11l/100km rond de komen, hoezeer we ook ons best deden de relatie met het gaspedaal zoveel mogelijk platonisch te houden. En wanneer we de spieren van beide bolides lieten rollen, werd het verschil tussen de V8 en de V6 nog verder in het voordeel van deze laatste uitgediept. Iets om mee rekening te houden wanneer je de S6 elke dag wil gebruiken in woon-werkverkeer. En dat is toch wel het hele idee achter een opgevoerde zakelijke kar, niet?

Geef commentaar
comments by Disqus