Citroën Grand C4 Picasso 2.0 e-HDi 150 Rijgedrag

Citroën Grand C4 Picasso 2.0 e-HDi 150
Bekijk 23 foto's
Door: BV 02-10-2013

De naald van de weegschaal slaat bij deze nieuwe Grand C4 Picasso 100kg minder ver door dan bij z'n voorganger. Zo'n 60kg daarvan is te danken aan het nieuwe onderstel, dat dan ook nog eens een beter uitgedokterde achtertrein omvat. Die is helaas nog steeds niet geheel onafhankelijk. En het dient gezegd dat de weegschaal ook na de dieetkuur nog steeds anderhalve ton aanwijst. Dat en de langere versnellingsbakverhoudingen om de CO2-uitstoot en het verbruik te drukken, zijn wellicht de oorzaak dat de manuele variant met 150pk en 370Nm nog steeds 9,8 seconden nodig heeft om naar honderd te sprinten. De automaat voelt trager aan, maar haspelt het spurtje zowaar een tiende sneller af. Maar die heeft dan weer wel een verbruiksgemiddelde van 4,5l/100km in plaats van 4,2l/100km voor het handgeroerde exemplaar. In termen van CO2-uitstoot is dat respectievelijk 117 en 110gr/km. De motor draait bij eenzelfde snelheid ongeveer 200 omwentelingen per minuut minder dan voorheen. Leuk voor het verbruik, maar ietsje minder voor het reactievermogen.

Citroën heeft in deze versie (elders in het gamma is hij nog steeds beschikbaar) alvast afscheid genomen van de gruwelijke gerobotiseerde versnellingsbak. Deze conventionele automaat is vele malen beter, zonder dat hij daarom tot de top in z'n segment behoort. En aan de erg goedkoop aanvoelende bedieningshendel boven de stuurkolom mogen de Fransen ook eens wat doen.

Sturen gaat bij de nieuweling een pak beter dan bij z'n voorganger. En dat heeft niet alleen met de nieuwe kalibrering van de elektrische stuurbekrachtiging te maken. De fors toegenomen wielbasis verbetert de stabiliteit bij hoge snelheden terwijl de krachtbron nu zo maar eventjes 5,5cm lager zit dan voorheen. Dat betekent dat de rolneiging beperkt werd zonder het comfort te beïnvloeden en dat het inherente onderstuur wat later de kop opsteekt.

Met de standaard 17-duimers is de filtering degelijk, al zullen we blijven zeggen dat Citroën een kapitale fout begaat door minder en minder auto's te voorzien van z'n olie/gasophanging (het systeem gaat - onbegrijpelijk! - zelfs helemaal uit productie), maar met de optionele 18-duimsvelgen zijn kleine schokjes naar onze smaak al te nadrukkelijk aanwezig. Grote oneffenheden worden erg deskundig gedempt dankzij een systeem met eindelooprubbers die een ophanging met variabele weerstand simuleren.

Geef commentaar
comments by Disqus