BMW 435i Cabrio Automaat Conclusie

Bekijk 30 foto's
Door: AUTO55 12-10-2014

De 3-reeks Cabrio is dood; leve de 4 Cabrio. Zo redeneert BMW, met heel wat liefhebbers van het merk in het zog. De kritische adepten stellen zich echter vragen bij de naamsverandering en de kunstmatige prijzenklim die erbij hoort. De 4 is immers technisch identiek aan de 3 en rijdt ook zo. Misleiding of gewoon goede marketing? Dat mag je zelf invullen.

Coupé-cabrio

We voelen de dakloze 435i aan de tand. Alhoewel, dakloos - we spreken hier nog over een echte coupé-cabrio met een stalen klapdak dat stilaan met uitsterven bedreigd is. Een zeer goed geïsoleerd dak, dat wel, maar het is ook zwaar en je mag niet meer dan 18km/u rijden om het te openen of sluiten (wat ongeveer 20 seconden in beslag neemt). Een ander nadeel is dat de kofferruimte zeer onpraktisch is. Het laadvolume varieert van 220l (open toestand) tot 370l (gesloten toestand).

Binnenin

Wat de 4 Cabrio wint ten opzichte van zijn voorganger is enkele centimeters in interieurbreedte en wielbasis. Dat houdt in dat er meer plaats overblijft voor de ledematen. Zelfs de hoeveelheid hoofdruimte kan ermee door - ook achterin - op voorwaarde dat je niet enkel grote basketbalspelers laat plaatsnemen. Voorts herkennen we de binnenkant van de 3-reeks, met alle plus- en minpunten.

Op de baan 

225. Zoveel kilogram zet de 435i Cabrio meer op de weegschaal dan de coupé met dezelfde motor. En da's al geen lichtgewicht. Dat je in totaal ruim 1,8 ton in beweging houdt, is er dan ook aan te merken. Maar tegelijk gaat deze auto wel erg vlak door de bochten en staat de demping op punt. Wat er toch ontbreekt? Stuurgevoel, betrokkenheid, sensatie, volledig uitschakelbare rijhulpsystemen... Niets daarvan krijg je mee in deze BMW met 306pk en 400Nm koppel in de aanslag. En dat vinden we jammer. Voor de volledigheid: na 5,5 tellen zit je aan 100km/u (of toch in combinatie met de optionele achttrapsautomaat), de top is begrensd op 250km/u en volgens BMW rij je met 7,5l benzine in de tank 100km ver (180g/km CO2). In de praktijk mag je daar, afhankelijk van de gehanteerde rijstijl, zeker een liter of twee bijtellen.

Geef commentaar
comments by Disqus