Ford Mondeo 2.0 TDCI 180 Inleiding

Bekijk 27 foto's
Door: BV 23-11-2014

Eindelijk! Er is een nieuwe Mondeo. Dat was nu echt eens de hoogste tijd. Niet alleen omdat het vorige model al te lang meegaat (want het hield behoorlijk stand) maar ook omdat we deze versie al een tijd kennen. Tegen dat hij in première gaat op het Autosalon van Brussel en je er als Europeaan effectief een bestelbon kan tekenen, is er drie jaar overgegaan. Begin 2012 stelde Ford immers al de Fusion voor. Binnen de nieuwe mondiale productpolitiek van het merk is dat nu Mondeo’s evenknie.

Gedaan met Ford Genk

Dat één en hetzelfde model wereldwijd aan de man gebracht moest worden, is gek genoeg één van de redenen waarom de Mondeo zo (te) laat is. De Amerikanen dachten op sommige vlakken wat kort door de bocht te kunnen gaan en het heeft wat langer geduurd dan voorzien om alles conform de Europese eisen te maken.

Tegelijk moest Ford in Europa de fabriek in Valencia klaarstomen voor het model. Daarvoor wordt techniek gebruikt die de Spanjaarden nog niet gewend waren. Dat kost tijd.

En dan is er natuurlijk nog de onfortuinlijke sluiting van de productievestiging in ons eigen Genk dat wél ruim ervaring had met de bouw van dit type voertuigen. Een gevolg van een erg onfortuinlijke economische realiteit en een structurele overcapaciteit in de sector, maar wat ook niet vergeten hoeft te worden.

Het gamma

Niet eens 1 op 10 klanten in ons land kiest voor een benzine. Het gamma dat bestaat uit een 1.0 Ecoboost, 1.5 Ecoboost of 2.0 Ecoboost (allemaal turbomotoren dus) met respectievelijk 125, 160, 203 en 240pk (een tweede 2.0) gaat dus nagenoeg compleet aan ons voorbij. Bij ons is het voorlopig simpel: of je rijdt met een 1.6 TDCi of je hebt een 2.0 TDCi. De eerste levert 115pk, de tweede 150 of, zoals bij de testauto, 180pk. Er is een vijfdeurs en een break die € 1.500 extra kost. Eén enkele vierdeursversie komt er ook: een benzinehybride die 99g/CO2/km zal uitstoten.

De prijs

Volgens Ford kan je de nieuwe Mondeo kopen vanaf € 24.700. Niet helemaal juist overigens, want tenzij je nog eens € 150 neertelt voor de wettelijke kit (gevarendriehoek, brandblusser, EHBO-kit en zo meer) mag je er niet mee op de baan. Een diesel is er dus niet voor minder dan € 27.100. En de 180pk krachtige vijfdeurs in Titanium-uitvoering kost € 31.350.

Geef commentaar
comments by Disqus