Renault Espace 1.6 dCi 160 Interieur

Bekijk 36 foto's
Door: AUTO55 06-06-2015

De (veel) kleinere koffer, het lagere plafond en de slechts enkele centimeter winst in de totale breedte van de nieuwe Renault Espace voorspellen natuurlijk niet veel goeds voor het interieur. En wat blijkt? Dat er van het ruimtegevoel dat de vorige lichting zo typeerde, niet veel meer overblijft. Passagiers op de middelste zitrij hebben weliswaar weinig tot niets te klagen, maar vooraan heb je niet langer de indruk dat er eindeloos veel plaats is en helemaal achteraan verloopt de instap naar de kleinere, derde zetelrij ook niet altijd even vlotjes. Op gebied van aankleding scoort onze leenauto gelukkig wel best hoog. De cabine bevat fraaie materialen, aangename kleuren en een doordachte ergonomie, op de plaatsing van de bekerhouders na. Typisch voor Renault valt er zuidelijker wel een hoop krasgevoelig plastic te rapen. Leuk is dan weer de grote en uitschuifbare handschoenenkast.

Blunders...

Het infotainmentsysteem genaamd R-Link2 vinden we niet erg gebruiksvriendelijk. Wegens teveel menu's, de schier onmogelijke opdracht om je aandacht op de weg te houden als je een niet voorgeprogrammeerde radiozender wil opzoeken en door een niet altijd even logisch lijkend samenspel van het grote aanraakscherm met knoppen op de middentunnel. Een afknapper voor deze redacteur, want zin om aan de instellingen te prutsen verdwijnt als sneeuw voor de zon, maar een collega vond het systeem wél dik ok. En toch... In nieuwe Audi's, Peugeots of zelfs BMW's gaat het zoeken allemaal meer van een leien dakje. En ook de GPS stelt teleur. Dat systeem is niet van de snelsten en lijkt bovendien voor doven met een zware voet te zijn ontwikkeld. Want wie wil er nu niet tot bloedens toe (en dus liefst zo luid mogelijk) op de hoogte worden gebracht voor een flitspaal die nog ver genoeg verwijderd is om er nog een kleine sprintsessie tussen te kunnen plannen... zonder geflitst te worden? Juist ja. En als je dan toch de navigatie hebt ingeschakeld en via het stuurwiel van radiozender verandert,  verdwijnt de visuele routebegeleiding en krijg je de zenderlijst in de plaats. En die verdwijnt dan nog niet eens na enkele vingerknippen. Van Renault mag je blijkbaar slechts met één ding tegelijk bezig zijn. 

Toch instellen?

Van 'bestuurdersprofielen' zijn er maximaal zes. Ze kunnen worden geprogrammeerd in de taal die je wil, met de zitpositie die je verkiest (inclusief de intensiteit van de massagestand en de hoogte van de hoofdsteun), met je favoriete radiozenders, sfeerverlichting en uiteraard rij-instelling (zie 'rijgedrag'). De mate van de stuurbekrachtiging, de stand van de ophanging, de gasrespons en sportiviteit van de automatische versnellingsbak (verplicht op de dCi 160) kunnen immers ook worden aangepast. Afronden in deze rubriek doen we met de melding dat er in de Espace een digitaal dashboard is ondergebracht (uiteraard met een aparte achtergrondkleur voor elke rijmodus) en dat je als extra een head-up display kan laten installeren. Die optie is praktisch (weliswaar samen te bestellen met de adaptieve snelheidsregelaar - € 850) en dus eventueel het overwegen waard. In tegenstelling tot bij BMW wordt relevante info niet op de voorruit zelf, maar op een automatisch opverend stuk glas geprojecteerd. Zoals in een F-16 dus. Let wel: wie een 130pk sterke Espace bestelt, laat automatisch ook dat 'cruising pack' linksliggen.

Geef commentaar
comments by Disqus