Mercedes E 220 CDI Break Rijgedrag

Mercedes E 220 CDI Break
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
De 2148cc viercilinder-in-lijn common-rail turbodiesel produceert 150pk bij 4.200t/min en 340Nm bij 2.000t/min. Mercedes koppelt die aan een zesbak met lange verhoudingen (155km/u bij 3.000t/min. in zesde). Dat lijkt wat nipt voor een auto van ten minste 1710kg, als je weet dat een basismotor in deze klasse niet als ‘basis’ mag aanvoelen. Het cijfermateriaal valt mee; een topsnelheid van 208km/u en de spurt naar 100km/u kan in 10,6sec. In de praktijk slaagt de motor er toch niet helemaal in het basisgevoel van ons af te schudden. Het dieselgetokkel is enkele decibels te luid en vinnig is een omschrijving die je in geen enkel frequent gebruikte versnelling kan gebruiken. Heel erg is het ook weer niet, want door gebruik te maken van lange overbrengingsverhoudingen rendabiliseert Mercedes het door de krachtbron geproduceerde koppel en krijg je ten allen tijde alerte en soepele reacties.

Standaard is de E-Klasse Break voorzien van een luchtophanging met niveauregeling en dat is zonder meer een plus. Het systeem filtert oneffenheden met het grootste gemak weg en laat geen steken vallen. Het is niet zo dat je als inzittenden een zwevend-tapijt-gevoel krijgt. De feedback is net voldoende om dat te verhinderen, en eigenlijk kan je hetzelfde zeggen van het stuurgevoel en de pedalen. In de bochten gaat de koets nog behoorlijk hellen, wat overigens niets afdoet aan het gezonde weggedrag. Reizen, ook aan hogere snelheden, moet een waar genot zijn met deze Break. En het kan economischij het door de constructeur opgegeven verbruiksgemiddelde voor de gemengde cyclus bedraagt 6,9l/100km en dat is exact evenveel als ons testverbruik voor dezelfde cyclus, ondanks een maximumverbruik van 13,0l/100km. Een indicatie dat het verbruik niet torenhoog wordt van zodra je een streep gas geeft. In elk geval hoef je met een tankinhoud van 80l niet om de haverklap naar de pomp.

Geef commentaar
comments by Disqus