Honda Civic Type-R Inleiding

Honda Civic Type-R
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007

De Civic maakt bij Honda al bijna 30 jaar het mooie weer en de Japanners hopen het succes natuurlijk verder te zetten. Bij deze zevende generatie moet dat lukken met 3 versies: een Civic Coupé, een vijfdeurs en een driedeurs. De Coupé houdt het op meer klassieke proporties terwijl de andere varianten het houden op een stijl die het midden houdt tussen een compacte monovolume en een doorsnee middenklasser, net als de 307 en de Fiat Stilo bijvoorbeeld. De constructeur mikt met beide versies wel voor het eerst op een ander publiek. De vijfdeurs is hoger en langer, een beetje praktischer dus en vooral volwassener. Met de driedeurs heeft men het meer op het jonge publiek gemunt.

De Civic is momenteel te krijgen met 3 motoren: Een 1.4l benzine van 90pk en een 1.6l benzine van 110pk voor zowel de drie- als vijfdeurs en een supersportieve 2-liter benzine van 200pk, die enkel in combinatie met de driedeurs te krijgen valt. In 2002 komt een Ővoor ons land noodzakelijke- 1.7 diesel met directe injectie het aanbod vervolledigen. De goedkoopste Civic wisselt voor 565.000 BEF of 14.006 EUR van eigenaar. Onze testwagen, de nieuwe Civic Type-R, is de duurste variant en gaat voor 899.000 BEF of 22.286 EUR over de toonbank.

De Civic Type-R treedt in de voetsporen van legendarische machines als de Honda Integra Type-R, de Honda Accord Type-R en de Honda CRX, die nog steeds op een trouw publiek mag rekenen. Een basisprijs van 899.000 BEF en 200pk is eerder uitzondering dan regel, maar toch staat de Honda niet alleen. Hij krijgt concurrentie van de Opel Astra Coupé (190pk, vanaf 955.652 BEF of 23.690 EUR), de Renault Clio RS (172pk, vanaf 820.917 BEF of 20.350 EUR) en de Subaru Impreza WRX (218pk, vanaf 979.900 BEF of 24.291 EUR). Bij de Honda betaal je 4495 BEF (da’s dus 111,4 EUR) per pk. Dat is op een frank na een even gunstige verhouding als bij de Subaru. De andere 2 zijn minstens 270 frank per pk duurder.

Onze Civic Type-R was van geen enkele optie voorzien, maar dat geeft hem toch nog recht op elektrisch bediende ramen vooraan (achteraan gaat er niets open), elektrisch verstelbare en verwarmde spiegels, kuipzetels, zesversnellingsbak, wat koetswerkaddenda, lichtmetalen velgen...

Geef commentaar
comments by Disqus