Facelift voor Audi A7 en S7 Sportback

Bekijk 14 foto's
Door: BV 22-05-2014

Audi bouwt de A7 Sportback erg precies al sinds 5 juli 2010. Als de Duitsers een normale productcyclus van zeven jaar hanteren, is het model dus net over halverwege. Tijd dus voor een kleine opfrisbeurt voor de net geen vijf meter lange vijfdeurs.

LED koplampen standaard

De voornaamste uiterlijke wijzigingen situeren zich rond het front. Daar introduceert Audi een vernieuwde grille, voorbumper en koplampen. Helemaal in lijn met het conventionele recept voor dit soort ingreep dus. De koplampen krijgen een technologische update en worden nu altijd met LED's gevuld. Achteraan was dat al het geval.

Dynamische richtingaanwijzers

Een aardigheidje dat Audi ‘dynamische richtingaanwijzers’ noemt - de LED’s ‘lopen’ van binnen naar buiten als je ze gebruikt in plaats van gewoon aan en uit te gaan - is voortaan standaard aan de achterzijde. Wil je het ook vooraan, dan moet je de toch niet te vermijden optielijst induiken. Je zal daar ook meteen Matrix-verlichting tegenkomen. Ook met LED's, maar adaptief en bijzonder geavanceerd.

Vijf interieurkleuren

Audi gaat niet meteen de meubels verslepen aan de binnenzijd, maar het heeft wel aandacht gehad voor de afwerking en de materiaalkeuze. Het biedt de klant voortaan vijf kleurenopties, terwijl er Valcona-leder en een specifieke sierlijst met aluminium en walnoot wordt geïntroduceerd.

Alle motoren voldoen aan Euro 6 norm

Audi heeft de motoren onder handen genomen en ze voldoen nu allen aan de Euro 6-emissienorm. Het smakenpalet omvat twee benzines en drie diesels met vermogens tussen 218 en 333pk, de extra pittige Audi S7 (met 450pk uit een 4.2l turbo) die zichzelf in het gamma de status van apart model aanmeet, nagelaten.

De minst krachtige drieliter diesel met 218pk is ook meteen de zuinigste. Deze ‘Ultra’ sleept zich uitsluitend aan de voorwielen door het verkeer en neemt genoegen met 4,7l/100km of 122g CO2/km.

De krachtigste drieliter oliestoker heeft twee turbo’s en perst 320pk uit het blok. Die eenheid wordt meteen gecombineerd met een achttrapsautomaat, terwijl de andere motoren zeven versnellingen hebben. En voortaan hebben ook de voorwielaandrijvers recht op een automaat met dubbele koppeling en moeten ze het niet langer met een exemplaar met continue variabele transmissie stellen. Dat is goed nieuws voor het rijgevoel.

Geef commentaar
comments by Disqus