Wat we al weten over de nieuwe Volvo XC90

Binnen twee weken zal Volvo de gloednieuwe XC90 onthullen in het Zweedse Stockholm. Tot dan krijgen we hem (in principe) dus niet te zien. Maar er valt wel al heel wat over te vertellen...

Gloednieuw onderstel

De nieuwe XC90 wordt het eerste model uit de Volvo-stal dat het SPA-platform (Scalable Product Architecture) als ruggengraat gebruiken zal. Dat houdt onder meer in dat het totaalgewicht lager ligt dan dat van de uittredende en inmiddels maar liefst 12 jaar oude SUV en dat het gewicht beter over de assen verdeeld wordt. Zowat 90 procent van de onderdelen werd nog niet eerder gebruikt. Volvo claimt ook veelvuldig gebruik te hebben gemaakt van supersterk boronstaal. De productie van de nieuwe XC90 start begin volgend jaar vanuit de Torslanda fabriek in Gothenburg.

Lees meer

Ongeziene veiligheidskunstjes

Lang voor de meest andere constructeurs veiligheid tot een prioriteit bombardeerden, voerde Volvo dat aspect al aan als verkoopsargument. En dat doet het nog steeds - ook al is de kloof met veel rechtstreekse concurrenten verdwenen door wat je zou kunnen omschrijven als een heuse veiligheidswedloop. Maar de nieuwe Volvo XC90, die later deze zomer wordt voorgesteld, heeft nog een paar nieuwigheden tentoon te spreiden. De Zweden zetten ze nu al in de kijker.

Lees meer

4 nieuwe motoren

Volvo heeft het in eerste instantie over twee dieselmotoren. Die heten D4 en D5 maar die naamgeving (die Volvo reeds enkele jaren gebruikt) is volstrekt arbitrair en vertelt je dus niets over vermogen, cilinderinhoud of motorarchitectuur. Bewust uiteraard, met de downsizing in het achterhoofd. In beide gevallen gaat het over een tweeliter diesel. De eerste is 190pk en 400Nm sterk - niet slecht voor een instapmotor - de tweede wordt 225 en 470Nm krachtig. De D4 is de enige XC90 van de nieuwe generatie die zich alleen aan de voorwielen door het verkeer helpt.

Lees meer

Meest luxueuze interieur ooit

Volvo benadrukt in het nieuwe interieur van de XC90 alvast z’n Zweedse roots. Het heeft daarom het interieur erg sober vormgegeven, maar meer aandacht dan ooit tevoren besteed aan de details en de materiaalkeuze. Echt hout en leder (afgewisseld met accenten in aluminium) en, zoals je kan zien in de fotospecial, kunstig vormgegeven knoppen onder een middenconsole waarin een erg groot aanraakgevoelig scherm is ondergebracht. Dat kan je zelfs met handschoenen aan bedienen.

Lees meer
Geef commentaar
comments by Disqus