Alle nieuwe auto's van 2016: Alfa Romeo tot Hyundai

​Het autojaar 2016 brengt veel nieuwigheden, maar weinig verrassingen. De auto's van de grote autofabrikanten worden chicquer, sportiever en/of zuiniger dan hun voorgangers. Hippe roadsters, luxe sedans, coole coupés en grote SUV's - het is er allemaal. Alleen wat de alternatieve aandrijfsystemen betreft, houden de constructeurs zich volgend jaar blijkbaar weer wat in.

Alfa Romeo

Alfa steekt zich volledig in het nieuw. Tenminste, dat is het plan. Het belangrijkste is wellicht de Giulia, die in mei of juni eindelijk bij de dealer zal staan. Er werd ook uitgekeken naar een grote SUV die er tegen het einde van de zomer hoorde aan te komen, maar die Alfa Romeo recent (nog maar eens) achteruit schoof. Dat wordt een technische uitloper van de Maserati Levante die in april 2016 gepresenteerd wordt. De Giulietta en de nu reeds bejaarde Mito zullen in 2016 een facelift ondergaan.

Audi

De eerste Audi nieuwheid die eraan komt, zal in januari op het salon van Detroit onthuld worden: de A4 Allroad. Een paar weken later volgt aangesterkte SQ5 Plus. Begin maart komt de plug-in hybride Q7 e-tron in de handel. De Q2, een concurrent van de Mini Countryman, zal op het Autosalon van Genève voor het eerst worden gepresenteerd. Het zag er even naar uit dat de city-SUV Q1 zou moeten gaan heten, maar Audi heeft de strijdbijl met Alfa Romeo, dat de naamrechten op Q2 had, ondertussen begraven.

In maart zal vanuit Ingolstadt de power-SUV SQ7 losgelaten worden. Daarin zal voor de eerste keer een 48 volt elektrisch systeem en een elektrische turbocompressor aan het werk gezet worden. In mei staat de facelift van de A3 op het programma net als de wereldpremière van A5 , die net zoals de A4 op het nieuwe MLB-platform zal staan. De lancering wordt verwacht in de zomer.

Juni zal in het teken van het A4-derivaat S4 (sedan en Avant) en van de R8 Spyder staan. In september toont Audi de TT RS en in Mexico, naar aanleiding van de opening van de fabriek aldaar, de nieuwe versie van hun bestseller SUV Q5. Het model zal vanaf dan in Midden-Amerika van de band rollen. Het salon van Parijs zal in oktober als podium dienen voor de A5 Sportback (verkocht vanaf december). Afgesloten wordt het jaar in november met de S5 en de RS3 Sedan.

Bentley

Het Britse Bentley komt in de lente met de grootste en sterkste, snelste en natuurlijk duurste SUV ter wereld. Zijn naam: Bentayga. De capaciteit voor 2016 zit al helemaal vol.

De Mulsanne krijgt een zomerse opfrisbeurt.

BMW

Tot aan het debuut van de volgende 5-Reeks eind 2016, doden ze in Bayern de tijd met een aantal modelvarianten. De potente X4 M40i bijt in maart de spits af, gevolgd door M2 en M4 GTS. In de zomer krijgt de 3-Reeks GT zijn facelift en in de nieuwe zeven wordt voor de eerste keer een plug-in hybride gelepeld. De twaalfcilinder maakt in december zijn intrede in de Siebener.

Tegen het najaar krijgt de BMW i3 zijn eerste update. De focus ligt hier op meer bereik. Er is sprake van ongeveer 250 kilometer. De 5-Reeks debuteert in eerste instantie als sedan, wordt ongeveer 100kg lichter en dus nog zuiniger. Anderzijds ook sterker. Bovenaan het motorengamma komt een 4,4-liter Biturbo V8 met 600pk. Ook de topdiesel zal aangejaagd worden door 3 turbo’s en meer dan 400pk opwekken.

Cadillac

In Los Angeles onthulde Cadillac onlangs de XT5. Deze middenklasse SUV is de opvolger van de SRX en moet volgende zomer naar Europa komen. Addertje onder het gras: de V6-benzinemotor. Zo blijft de XT5 dus een auto voor anglofiele einzelgängers. Hetzelfde geldt voor het nieuwe vlaggenschip van het merk, de CT6. De sedan komt in augustus naar ons en zou het moeten opnemen tegen de eredivisie van Mercedes en co. Zustermerk Chevrolet stuurt eveneens in de zomer de nieuwe Camaro in de ring.

Citroën

De onlangs voorgestelde Space Tourer (in samenwerking met Peugeot en Toyota) beleeft zijn salondebuut in Genève. De marktintroductie staat gepland voor de zomer. Daarnaast krijgt de C4 Picasso, de best verkochte monovolume van Europa, een facelift. En naar verluidt wil Citroën tot halverwege het jaar wachten om de volgende generatie van C3 voor de eerste keer te tonen. Het compacte model staat op het groepsplatform EMP2 en zou in het najaar op het Autosalon van Parijs moeten staan blinken. Marktintroductie: eind 2016/begin 2017.

Fiat

In Los Angeles toonde Fiat voor eerste keer de 124 Spider, het tweelingbroertje van de Mazda MX-5. In de handel komt de Fiat roadster in juni, een krachtigere Abarth-versie volgt in september.

Het Autosalon van Genève in maart zou de première kunnen zijn van de Tipo-familie. Kort daarna zullen de vijfdeurs Tipo (hatchback) en de vierdeurs sedan bij de dealers staan. In het najaar volgt dan de break. De Panda wordt volgend jaar gelift , de Freemont zal zijn laatste adem uitblazen en de Punto laat nog tot 2017 op zich wachten.

Ford

Het nieuwe jaar zet Ford in met de gefacelifte pick-up Ranger. Een maand later gevolgd door de Focus RS, het bommetje van 350pk. Ford brengt de Amerikaanse SUV Edge voor het eerst naar Europa. Die moet in het premiumsegment naast Mercedes, Audi en BMW worden geplaatst. De luxueuze kant gaat het ook op met de S-Max en Kuga. Voor hen is er vanaf september het premium-pakket "Vignale".

In augustus viert Ford "40 jaar Fiesta." Wellicht een kans die ze niet gaan laten liggen. Ze zouden dan weleens de concept van diens opvolger kunnen voorstellen. Meer duidelijkheid is er over het kleintje Ka. De productie ervan wordt in de eerste helft van 2016 gestaakt. De volgende generatie staat al in de startblokken en komt in de herfst. High-performance liefhebbers kunnen zich nu al verheugen op december. Dan komt de Amerikaanse fabrikant uit Dearborn namelijk met zijn ultieme sportwagen Ford GT.

Honda

Fans van de Honda NSX hebben een duchtig lesje geduld achter de rug. Maar nu is het zover. Honda stuurt in de zomer zijn nieuwe hybride sportieveling met middenmotor de wijde wereld in. In september begint de verkoop van het brandstofcelmodel Clarity. Even later wacht ons de presentatie van de volgende Civic.

Hyundai

Direct al in januari zal de gefacelifte Santa Fe in de catalogus staan. In mei volgt de Grand Santa Fe. Tegen juni belooft Hyundai ons de Tuscon met een nieuwe diesel en automaat met dubbele koppeling. Tegen het einde van het jaar zou de Genesis een facelift krijgen. In het najaar volgt dan naar alle waarschijnlijk een compacte crossover. Een kleine broer voor de Tucson. En dan is er ook de Hyundai Ioniq. Een concurrent voor de Toyota Prius, die zal bestaan in een hybride, plug-in-hybride én een zuiver elektrische versie.

Klik hier voor deel 2: van Infiniti tot Nissan

Lees meer
Geef commentaar
comments by Disqus