Alfa Romeo MiTo (1ste test)

Alfa Romeo MiTo (1ste test)
Bekijk 40 foto's
Door: BV 02-07-2008

Alfa Romeo heeft z'n hoop voor de toekomst gevestigd op de MiTo. Die kleine telg moet bij het Italiaanse merk dezelfde rol vervullen als de Panda, Grande Punto en 500 hebben gedaan bij moedermerk Fiat: het schip weer vlot trekken. En na maanden berichtgeving is het nu eindelijk zover: we hebben de MiTo kunnen proeven. Een uitgebreide test voorzien we nog deze zomer, maar dit zijn alvast onze eerste indrukken.

Alfa probeert de mini te verpakken als een te heet gewassen 8C competizione. In de koets van deze boreling zitten immers nogal wat verwijzingen naar z'n iconische grote broer. Het smoelwerk is onmiskenbaar getooid met een dynamische welving over de motorkap en ook de partij grilles volgt de principes van de 8C. Alfa heeft eveneens getracht de koplampen een vergelijkbare uitstraling te geven. Omdat ze eerder hoog ingewerkt zitten hebben ze evenwel ook wat weg van de Nissan Micra. Achteraan zijn het een kunstig vormgegeven bumperschild en de twee karakteristieke achterlichten die de grootste blikvangers zijn. Alfa is niet vies van wat schone schijn en tooit het modelletje, afhankelijk van koetswerkkleur, uitrustingsniveau of optiepakket, al te graag met zwarte of verchroomde accenten. En zelfs de stickersets werden niet vergeten.

De MiTo staat op het onderstel van de Grande Punto. Dat is niet het meest vooruitstrevende uit z'n klasse, maar heeft wel een beproefde architectuur. Bovendien werd het voor de MiTo nog verder fijngeslepen. Een grotere spoorbreedte moet de stabilteit in de bochten ten goede komen en een nieuw ontwikkelde schokdemper helpt de koetswerkbewegingen beter onder controle te houden. Het stuurwiel is elektrisch bekrachtigd. Dat is tegenwoordig de regel. De MiTo stuurt wel snedig en precies, al vinden we het stuurwiel zelf niet zeer communicatief. Toch blijft de stuurinrichting steeds vrij van koppelreacties en is het weggedrag zeer correct. Bij lage snelheden is het niet eens speels, terwijl we dat van een Italiaan toch verwachten. De elektronica simuleert weliswaar een differentieel op de voortrein (eigenlijk is het een geavanceerde remkrachtverdeler) - maar onze eerste kennismaking was te kort om daar een definitief oordeel over te kunnen vellen. We namen alvast de maat van de 1.4l turbomotor met 155pk en 230Nm, gekoppeld aan een leuke doch niet vlijmscherp schakelende zesbak. Goed voor een sprint naar 100km/u in 8,1 tellen. En het voelt zelfs nog een tikkeltje sneller aan. Hoe de MiTo reageert op je commando's bepaal je zelf. De ingenieurs bedachten immers drie elektronische mappings; dynamic, normal en all-weather. Je kiest ze middels een schakelaar op de middenconsole en kan zo de bekrachtiging, motorvermogen en stabiliteitscontrole beïnvloeden. Leuk - al verkiezen we één evenwichtige instelling boven elke vorm van schizofrenie.

De interieurontwerpers hebben zich niet door de heersende retro-gekte laten verleiden. Daarin verschilt hij van andere trendzetters als de Mini en de Fiat 500. Het is een hedendaagse Alfa, met een boordplank (met een zeer volwassen instrumentarium) die bekleed is met kunststof die -van ver- de structuur van carbon immiteert. De rijhouding is wat minder uitgesproken dan ze bij sommige andere creaties van het merk soms is. Er is evenwel niets op aan te merken. De afwerking kan nog extra aandacht gebruiken. We gunnen Alfa voorlopig nog het voordeel van de twijfel. We reden per slot van rekening met een preproductiemodel. Vooraan is het plaatsaanbod gezien z'n klasse correct. Achteraan is de beleving minder positief. Er is we voldoende ruimte voor de voeten en de kniën van adolescenten, maar de hoofdruimte is zonder meer krap. Iemand van meer dan 1,65m past er niet. En z'n sexy kont heeft tot gevolg dat de laaddrempel opvallend hoog is. De kofferinhoud zelf bedraagt nochtans een respectabele 270l en de laadruimte is regelmatig van vorm.

Alfa Romeo lanceert de MiTo eind september in ons land. De instapper (1.4 - 78pk) is dan de uwe vanaf € 15.500. De door ons geteste 1.4 turbo, een ijverig blokje, kost minstens € 17.900. Dieselen kan ook; met een 120pk sterke 1.6 JTDm. Die kan u vanaf € 18.500 in uw garage parkeren.


Geef commentaar
comments by Disqus