En toen werd het licht...

Door: REDACTIE 29-05-2008
Voor velen is het ergerend als zij een Volvo of Saab tegenligger met bij dag aangestoken lichten tegemoet rijden. In Scandinavië is er lichtplicht bij dag en de auto's zijn daartoe van fabriek af mee uitgerust. De importeurs voelen zich in bepaalde landen genoodzaakt het systeem uit te schakelen. Het gebeurt vaak dat men ons vriendelijk met een lichtsignaal verwittigt dat onze lichten aanstaan. Als heer in het verkeer seinen we hen dan een bedankje terug maar uiteraard behouden wij de niet hinderende koplichten. Dat is niet hypocriet want we kunnen ze gewoonweg niet doven tenware we onze garagist raadplegen om die uit te schakelen.

Wij staan wel voor het rijden bij dag met de lichten aan. Wij hebben het eens beproefd bij de hogere directie van de toenmalige Rijkswacht om, analoog met de motorrijders, ook voor de automobilisten dag en nacht met aangestoken lichten te rijden. Wij botsten op een smalend onbegrip met als enig argument dat dit de tegenliggers zou verblinden. Nochtans zijn alle experts van de verkeersveiligheid het eens om ook bij dag met lichten aan te rijden. Op heden zijn er in Europa 17 landen met lichtplicht bij dag. Polen is intussen ook toegetreden tot deze liga. Wie dat daar niet doet wordt bedreigd met een boete van minstens 52 Euro. Buiten Polen geldt voor de automobilisten ook bij dag de lichtplicht in Denemarken, Estland, Finland, Italië, Oostenrijk, Kroatië, Letland, Noorwegen, Zweden, Slovenië, Macedonië, Montenegro, Tsjechië, Roemenië en Hongarije. In Hongarije en Italië is het rijden bij dag met lichten aan voorgeschreven om dit alleen buiten de agglomeraties te doen. Nu is men in Duitsland, Bulgarije, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk het nut van het rijden met daglichten aan het bestuderen. Wie hier met daglichten aan rijdt moet geen geldboete verwachten. Dat is de eerste stap. De EU bestudeert eveneens dit onderwerp maar het is bijna zeker dat daglichten vanaf 2012 in alle nieuwe wagens verplicht zullen worden.

Er is niet alleen het nut van ook bij dag of bij de overgang van winter- naar zomeruur met aangestoken lichten aan te rijden want men kent het spreekwoord "zien en gezien worden". Men denkt bv. dat het zicht alleen bij ouderen minder klaar wordt maar het is een feit dat vanaf 20 jaar de ogen meer licht nodig hebben om beter te zien. Aan het probleem van beter licht werken de auto- en lichtfabrikanten continu aan een groter veiligheidspotentiëel. Op de rijweg wordt een hel wit licht verspreid en aan de rechter kant van de rijweg zorgt een blauw licht voor het beter waarnemen van gevaren en het waarnemen van een optimale reflex van de wegmarkeringen. Weinigen houden rekening met de comfortzone waarvoor Philips een warm geel licht toevoegt voor aangenamer zicht tegen de verblinding. De Night Guide geeft 50% meer licht op het rijspoor en verlichten de weg tot 209 meter verder. Zo hebben de ingenieurs van Philips een Night-Guide koplichtengroep ontwikkeld met drie zones: aan de linkerzijde van de weg de comfortzone, in het midden van de weg een veiligheidszone (tot 50% meer licht) en rechts van de weg een informatiezone.

En nu is er de LED lichtechniek. LED staat voor Light Emitting Diode of licht verspreidende diode. In het begin monteerden bepaalde automakers de LED alleen in de achterlichtblokken. Vaak werden die ook geïmiteerd met look-alike cirkeltjes of vierkantjes in het rode glas. Ook hebben tal van op spinnerij beluste automobilisten als proefkonijn gediend alvorens het systeem fijn kon worden gesteld. Met nu hier en daar ook reeds koplampen zoals bij Audi, Cadillac en Lexus. Mercedes aarzelt nog omdat LED-koplampen sterk moeten worden afgekoeld waardoor men meer energie verbruikt. En dat is een huidig eikel thema, nietwaar? Een halogeen- of Xenon-koplamp verbruikt 35 W, een LED ongeveer 50 W en wordt aan dit systeem een automatisch dimlicht toegevoegd reikt dit zelfs tot 65 W. De lichtautomatiek die bij schemerdonker automatisch aanslaat is een andere zaak maar ergens ook zeer nuttig. Nuttig en veilig ook zijn de bochtenlichten waaraan lichtspecialisten, als Hella, Philips, Osram e.a., werken. Aardig is dat met LED-koplampen haast oneindig kan gegoocheld worden met de lichtblok vormen. Daarmee wordt de auto fraai gepimpt. Een LED-koplamp geeft een aan daglicht gelijkende schijn af daar waar een halogeenlamp een licht gele en de Xenon-lamp een blauwe schijn afgeven. Hella ontwikkelde, als na-uitrusting, een 28 mm hoge en 220 mm brede LEDayLine met glasheldere optiekvrije lichtschijf en vijf hoogglans bedampte reflectoren geschikt voor zowel 12- als 24-Volt accu's. Zijn de LED-lampen in sé spaarzamer dan verbruiken ze voor de koeling meer energie en zijn duurder in aankoop. Daarentegen staat dat ze duurzamer zijn en voor een heldere -dus veiliger- verlichtin zorgen. De lichtenfabrikanten beweren dat alles over een vijftal jaren volledig onder controle zal zijn. Tegen die tijd zal de lichtplicht bij dag de regel zijn...

Geef commentaar
comments by Disqus