Autosalon van Parijs 2002 Jaguar

Jaguar
Bekijk 3 foto's
Door: BV 14-09-2002
De Britten hebben sinds ze onder de vleugels van Ford zitten al een aantal nieuwigheden geïntroduceerd (de baby-Jag of X-Type was daarvan voor de toekomst van het merk het belangrijkste) en in Parijs komen er daar nu nog twee bij.

De eerste is de herziene XK. Die dateert al van 1996, maar omdat het uiterlijk nog steeds bij iedereen in de smaak viel zijn de wijzigingen daar van die aard dat ze nauwelijks merkbaar zijn. We hebben het dan over nieuwe koetswerkkleuren, koplampen waar voortaan ook Xenon-lampen in passen, andere badges en nieuwe lichtmetalen velgen. De wijzigingen aan het interieur zijn eveneens discreet; we noteren er enkele nieuwe bekledingscombinaties, een elektrisch verstelbaar stuurwiel met in- en uitstapmodus en een automatisch dimmende binnenspiegel. Belangrijker nieuws is er op technisch gebied. In het vooronder rust nu immers een vernieuwde V8 die z’n cilinderinhoud zag toenemen van 4,0 naar 4,2l. De versie met supercharger braakt 400pk uit terwijl de atmosferische variant goed is voor 300pk. Beide motoren worden gekoppeld aan een zesbak van fabrikant ZF.

De XJ is meer dan een facelift, ondanks de sterke gelijkenis met zijn voorganger. Die nieuweling staat immers op een nieuw onderstel (met een aangepaste ophanging uit de S-Type) en laat in elke richting meer centimeters optekenen. Omdat Jaguar veelvuldig gebruik maakt van aluminium (voor de structuur en de koetswerkpanelen) weegt de nieuwe XJ wel minder dan de huidige versie, zo’n 200kg. Het interieur blijft trouw aan de typische Jaguar-vormgeving, maar 16-voudig elektrisch verstelbare voorzetels, een elektrisch verstelbaar stuurwiel én elektrisch verstelbare pedalen moeten voor nog meer comfort zorgen. Dat de XJ nu groter is en een langere wielbasis heeft zorgt voor meer ruimte, vooral achteraan. Voortaan kunnen de passagiers op de achterbank (optioneel) ook beschikken over elektrisch verstelbare zetels.

De veiligheidsuitrusting omvat zes airbags, stabiliteitscontrole, ABS en de CATS elektronisch gestuurde luchtophanging. De XJ zal verkrijgbaar zijn met vier motoren. Dezelfde twee 4,2l V8-motoren als de XK (hierboven besproken), een nieuwe 3,5l V8 met een vermogen van 262pk en een 3.0 V6 met 240pk die als instapmotor dienst doet.

De vernieuwde XK is verkrijgbaar vanaf 74.930 € (XK Coupé). De duurste variant (XKR Cabriolet) kost 95.630 €. De prijzen van de XJ zullen dichter bij de marktintroductie, voorzien in de lente van volgend jaar, bekendgemaakt worden.

Geef commentaar
comments by Disqus