12 van de mafste pick-ups ooit

In Amerika zijn ze er gek op. Maar wie aan pick-ups denkt, hoeft zich niet per se enkel grote Fords of Chevrolets in te beelden. Ook andere, minder voor de hand liggende constructeurs hebben zich immers reeds aan het concept gewaagd. Hier en daar vind je zelfs kleinere bedrijven en particulieren die voor een spectaculaire ombouw zorgen. Auto55 zet 12 ongewone voorbeelden van pick-ups op een rijtje...

Peugeot 207 Hoggar

Voor en door Brazilianen in 2010 op de markt gebracht en gebaseerd op de Peugeot 206+ SW. Leverbaar met een 1.4 of 1.6 op benzine. In z'n laadbak past 1.151 liter, het totaal weegt amper 742 kilo. De naam Hoggar werd door Peugeot al eerder gebruikt - voor een stijlstudie uit 2003.

Vauxhall VXR8 Maloo

Werd door Holden Special Vehicles omgedoopt tot HSV Gen-F Maloo en met extra testosteron geïnjecteerd, waardoor zijn V8-motor zo'n 30pk in de plus ging. Het Engelse Vauxhall (bij ons spreken we over Opel) hield het met de VXR8 Maloo op 430 paarden, wat vanzelfsprekend nog steeds erg veel is voor een 'utilitair'. Is nog steeds te koop - maar niet bij ons.

Barkan Counter Balance

Gebouwd door Italiaans ontwerper Elad Barkan en geïntroduceerd op de New York Auto Show in 2009. Uitgerust met een extra koffer vooraan voor kleine boodschappen én met een uitschuifbare vloer (1.524mm tot 2.286mm). Rijdt zowel op ethanol als op propaangas.

Nissan Nails Concept

Een flexibele Nissan die inspeelt op 'moderne technologieën' - gsm's bijvoorbeeld. Kan volgens de makers worden ingezet als tweezitter of als lichte pick-up, afhankelijk van de noden van de dag. Was in 2001 te zien op de Tokyo Motor Show maar geraakte - niet verrassend - nooit in productie.

Volvo 240 Pickup

Afgeleid van een Volvo 240 break uit 1984, met een naar voren geplaatste achterruit (met inbegrip van de ruitenwisser) en een laadklep die jammer genoeg niet kan worden geopend. Niet gebouwd door Volvo zelf, maar daarom ook niet minder interessant.

Ferrari 412 Pickup

Ging ooit als een Ferrari 412 uit 1989 door het leven maar door de London Motor Group omgebouwd tot het allereerste steigerende paard met een laadbak. Te zien op History Channel in een aflevering van Ultimate Wheels. Nog steeds uitgerust met een bijna 5-liter grote V12, maar ook met een nieuw uitlaatsysteem met twee geluidsmodi (bruut of geraffineerd) en met een krachtige B&O-geluidsinstallatie.

Lees meer

Smart For-Us

Stond in 2011 te blinken op het salon van Detroit. Beschikt over een elektrische aandrijflijn en een laadruimte die nog geen meter lang is. Het bleef bij een (piep)kleine concept car.

Lees meer

BMW M3 Pickup

Door BMW Motorsport intern gebruikt voor het vervoer van onderdelen en de eerste 'M' met een trekhaak. Kan tot 450kg dragen en 20 golftassen meezeulen. Met 420pk even krachtig als de BMW M3 waar hij van is afgeleid, maar ook 50kg lichter (tot -70kg indien je ook het targadak achterwege laat). Uit 2011.

Lees meer

BMW X3 Deep Orange 4 Concept

Dit jaar door studenten van Automotive Research van de Clemson University in Michigan boven de doopvont gehouden. Met een achterruit die in het dak verdwijnt en een in twee delen openende achterklep - elektrisch uiteraard. Was ooit een BMW X3 en dus geen X4.

Lees meer

Brabus B63S 700 6x6

Gebaseerd op de G63 6x6 van Mercedes, maar dan nog extremer. Goed voor 700pk en 960Nm, een totaalgewicht van 3,7 ton, een nul-naar-honderdsprint van 7,4 tellen en een topsnelheid van 'slechts' 160km/u. Iets voor oligarchen en andere miljonairs die iets te compenseren hebben.

Lees meer

Mini Adventure Concept

Dit jaar het leven geschonken door een groep jongeren die stage liep bij Mini. Voorzien van een snorkel, een beetje meer bodemvrijheid, vierwielaandrijving en een 184pk en 260Nm sterke 1.6l turbomotor. En van een laadklep die amper open kan.

Lees meer

Audi A6L Pickup

Uit China, pover afgewerkt en puur bedoeld voor de marketingdoeleinden van de garagehouder die ervoor verantwoordelijk is. Je mag er zelfs de openbare weg niet mee op. En neen, het is géén RS6 die de motortechniek doneerde.

Lees meer
Geef commentaar
comments by Disqus