Dit zijn de nieuwe F1-regels

Spanning in de Formule 1, die was er ooit, maar is sinds 2014/2015 ver te zoeken, toen werd er overgestapt naar hybride turbomotoren . Kleine aanpassingen aan de regels moeten het weer allemaal wat spannender maken. Maar of een veranderde kwalificatie of een nieuwe bandenset morgen bij de start van het nieuwe seizoen in Australië soelaas zullen brengen, dat is nog maar de vraag.

Luider

In de hoop dat het publiek weer wat meer in extase komt, wil de FIA dat de motoren weer meer kabaal gaan maken. Zo schrijft artikel 5.8.2 van het reglement van 2016 ten minste één en maximaal twee extra uitlaatpijpen voor. Voorheen was er slechts één uitlaat. De prestaties worden hierdoor niet beïnvloed, de decibelmeter daarentegen zal de hoogte ingaan.

1

Stoelendans

Voor meer actie op de omloop moet de stoeletjesdans zorgen. Net als bij het spelletje valt er tijdens de kwalificatie elke 90 seconden een rijder uit, de traagste. Tijdens de eerste 16 minuten (Q1) zijn dat er zeven. In de volgende 15 minuten (Q2) worden er nog eens 7 geëlimineerd. En in Q3 (14 minuten) blijven er in de laatste 90 seconden uiteindelijk nog twee piloten over die voor de pole position vechten.

2

Motorenontwikkeling

Het plan was om de ontwikkeling van de motor verder te beperken. Maar op verzoek van Ferrari en Honda blijft alles zoals in 2015. Volgens hen de enige manier om de achterstand op Mercedes goed te maken. Er wordt met een tokensysteem gewerkt. Elk onderdeel van de motor krijgt een waarde van 1 tot 3 toebedeeld. in totaal zij er zo 66 tokens. Motorfabrikanten mogen nu zoveel onderdelen optimaliseren als ze willen tot er 32 tokens verbruikt zijn.

3

Banden

Naast harde, medium, zachte en superzachte banden, komen er nu ook ultrazachte. Pirelli zorgt nog steeds voor de rubber. 13 bandensets krijgt elke piloot per weekend ter beschikking. Pirelli bepaalt van drie daarvan wanneer ze opgelegd moeten worden. één voor de kwalificatie, twee voor de race. En met één van die door Pirelli geselecteerde sets voor de race moet er daadwerkelijk gereden worden, de overige tien zijn vrij te kiezen. Te ingewikkeld? Dat vindt Romain Grosjean ook. Die zei hierover: "Gelukkig heb ik een ingenieur om mij te helpen!"

4

Sssst

De afgelopen jaren was het radioverkeer al aan strengere regels onderworpen en het komende seizoen wordt het verder ingeperkt. Alleen veiligheidsrelevante informatie mag er nog naar de cockpit doorgegeven worden. Strategie, rijtips of de tijden van de andere bestuurders zijn uit den boze.

5

Recyclage

Vanaf 2016 is het officieel toegestaan ​​om motoren uit het vorige seizoen te gebruiken. Toro Rosso zal bijvoorbeeld aangedreven worden door Ferrari-motoren van het afgelopen jaar.

6
Geef commentaar
comments by Disqus