Vernieuwde Lamborghini Huracan heet EVO

Bekijk 18 foto's
Door: BV 07-01-2019

Lamborghini frist de Huracan op. Een facelift zou in dit geval een verkeerde term zijn, want het gros van de stilistische wijzigingen situeert zich aan de achterzijde. En de aanpassing die het meeste invloed heeft, is zelfs helemaal onzichtbaar.

Nieuwe bodemplaat

Natuurlijk zijn er nieuwe kleuren, andere velgen en wordt er aan de verlichting gewerkt. Zaken die achteraan, samen met nieuwe bumperschilden zoals gezegd meer verschil opleveren dan bij de spitse snuit. De flank krijgt nieuwe luchtinlaten die samenwerken met een compleet nieuw getekende wagenbodem. Die sleurt harder aan het asfalt. En geen beetje. Er wordt vijf keer meer downforce gegenereerd dan in de Huracan zonder Evo.

De cabine van de Evo wordt getrakteerd op een nieuwe aankleding waarin leder zowel als Alcantara de dienst uitmaken. Op verzoek kan je meer carbon krijgen. Véél meer carbon. Het 8,4” aanraakgevoelige scherm in de middenconsole heeft nieuwe software en kan nu meer dan één vinger tegelijk herkennen. Het heeft ook altijd een webradio, een geïntegreerde harde schijf, navigatie en Apple Carplay.

Groot hart

De 5,2l V10 doet het nog altijd zonder turbo, maar kreeg er niettemin 30pk bij. Bij 8.000t/min. zijn er nu 640 paarden die aan de koets sleuren. 1.500 toeren eerder komt het maximumkoppel van 600Nm vrij. Met slechts 1.422kg aan de haak levert dat een pk-gewichtsverhouding van 2,23kg per pk op. 2,9 seconden zijn genoeg voor de geijkte honderdsprint. 9 tellen om naar 200km/u te accelereren. De top bedraagt meer dan 325km/u. Lambo voegt er ook aan toe hoe snel je wijzer weer naar nul gaat. Vanaf 100km/u remmen neemt 31,9 meter in beslag. Prestaties die vrijwel identiek zijn aan die van de Huracan Performante. Die zal overigens binnenkort ook wel weer een tandje bijsteken.

Met achterwielbesturing

Tenslotte pas Lamborghini het chassis verder aan. Centraal staat een processor die zich meester toont over een aandrijfgeheel dat meer regelmogelijkheden biedt dan voorheen. De wielophanging, tractiecontrole, vierwielaandrijving, de koppelverdeling per wiel en zelfs de nieuwe achterwielbesturing worden allemaal dynamisch gestuurd.


Geef commentaar
comments by Disqus