i Hydrogen Next: BMW geeft waterstof niet op

Bekijk 13 foto's
Door: BV 10-09-2019

Tot vervelens toe hebben we hier bij auto55.be al herhaald dat we met z'n allen in de toekomst elektrisch gaan rijden. Er zijn weinig andere opties - de EU legt de uitstootdrempel nu eenmaal erg laag. We mogen ons de komende jaren dan ook verwachten aan een regelrechte stortvloed aan geëlektrificeerde (mild hybrid, hybrid en plug-in-hybrid) en batterij-elektrische modellen. De propagandamachines van de automerken staan al warm te draaien. Want de autoconstructeurs moeten die auto’s met lage uitstoot niet alleen aanbieden. Ze moeten ze ook echt verkopen in voldoende grote volumes. Zoniet dreigen er gigantische boetes. Dat de consument er voorlopig maar lauw op reageert, is weer wat anders…

En wat met de brandstofcel?

Eén categorie elektrische voertuigen staat niet in bovenstaande opsomming: die met een brandstofcel. Daarin tank je waterstof op min of meer dezelfde manier als bij een conventionele wagen, rij je elektrisch en stoot je alleen waterdamp uit. Zelfs de grootste sceptici zijn het er over eens dat dat helemaal geen kwaad kan. Er zijn een handvol merken die al zo’n model hebben. Een Hyundai Nexo of Toyota Mirai, bijvoorbeeld. Maar je kan er haast nergens mee tanken. De infrastructuur wil niet mee en de prijs is torenhoog. En toch zou dat kunnen veranderen. Ook BMW gelooft in een waterstoftoekomst. Op het Salon van Frankfurt presenteert het daarom deze BMW i Hydrogen Next. Een X5 met brandstofcel.

Tanken in minder dan 4 minuten!

“Tanken in minder dan 4 minuten en vervolgens een grote afstand rijden”. De Duitsers prijzen de voordelen van de waterstofauto nu al aan. In 2022 wil het bedrijf met een beperkte vloot gaan testen. En op z’n vroegst in 2025 wil het bedrijf ze ook aan klanten aanbieden. Maar, zo klinkt het er in één adem, “de timing hangt sterk af van de marktvereisten en de algemene omstandigheden”. Hoe een X5, die door BMW opzettelijk een ‘i’-styling kreeg aangemeten, op waterstof eruit zou zien, kan je nu gaan bekijken op het Autosalon van Frankfurt.

Geef commentaar
comments by Disqus