Onderzoek: deze 25 SUVs zijn het minst betrouwbaar

Europese auto’s domineren de lijst met SUVs die het vaakst problemen opleveren, maar helemaal bovenaan staat toch een model met een Japans paspoort. Dat blijkt uit een onderzoek van het Britse Magazine WhatCar? samen met Motor Easy. Voor meer dan 16.000 auto’s werd gekeken wat de problemen waren, hoe lang het duurde eer ze hersteld waren en wat het kostte. Volgens dat onderzoek zijn dit de 25 minst betrouwbare SUVs en crossovers.

59,7% - Nissan X-Trail (2014 - 2021)

Verderop in de lijst staat de Nissan Qashqai. Maar deze grotere X-Trail met identieke techniek voert deze schaamlijst van WhatCar? aan. 39% van de eigenaars had problemen. Vooral met elektronica, remmen en interieur waren euvels. In 65% van de gevallen kon de auto nog rijden, maar wanneer dat niet zo was, moesten eigenaars lang wachten. Bovendien rekent Nissan graag de herstellingen aan. 24% van de eigenaars kreeg facturen van 1.500 euro of meer. ‘Onthutsend’ zeggen de Britten daarover.

1

72,1% - Land Rover Discovery diesel (2017 - heden)

72,1% De jongste Discovery scoort met een problemen-percentage van 38% een beetje zoals de andere producten van de Britse autobouwer, maar ze vallen wel vaker in panne. 36% van de auto’s met problemen wou niet meer rijden. Het is daarmee de minst betrouwbare premium SUV van allemaal.

2

76,7% - Audi Q5 diesel (2008 - 2017)

76,7% De Audi Q5 staat twee keer in deze lijst waarin de andere Duitse premium-merken ontbreken. De diesel is veel minder betrouwbaar dan de benzineversie. Problemen met de ophanging kwamen ‘schrikwekkend vaak’ voor en ook elektronische problemen zijn schering en inslag.

3

77,1% - Range Rover Evoque (2011 - 2019)

De eerste generatie van de Evoque was een commercieel schot in de roos, maar met de betrouwbaarheid zit het niet helemaal snor. 40% van alle auto’s kreeg afgelopen jaar problemen en de herstelling duurt doorgaans lang.

4

80,6% - Jaguar E-Pace (2017 - heden)

De kleinste SUV van Jaguar ontwikkelt in liefst 45% van de gevallen problemen. Ze zijn wel vaak niet kritiek: koetswerk, interieurpanelen en navigatiesysteem voeren de lijst met euvels aan. Er is wel kritiek op de service: herstelling duurde in meer dan de helft van de gevallen een week of meer.

5

81,5% - Range Rover (2013 - 2021)

De Range Rover heeft een exotisch prijskaartje, maar dat wil niet zeggen dat hij geen problemen kent. Bij 31% van de eigenaars liep er afgelopen jaar iets mis. Motor, koetswerk en - opvallend - interieurpanelen voeren de lijst aan. Maar volgens WhatCar? moest geen enkele eigenaar voor de herstelling betalen, wat toch opmerkelijk is.

6

81,8% - Peugeot 2008 (2013 - 2019)

Slechts 16% van de 2008s kwam in de problemen. Dat de auto ondanks dat toch hoog in deze lijst staat heeft met de aard van die problemen te maken. Het ging vaak om ‘kritische componenten’. Zaken als de ophanging en remmen. 63% van de auto’s met problemen viel dan ook effectief in panne. Maar Peugeot bleek er wel flexibel te zijn. Het voerde 38% van het werk gratis uit, ondanks de hogere leeftijd van de auto’s.

7

82,1% - Land Rover Discovery Sport (2014 - heden)

Zo’n 38% van de auto’s had problemen, al viel slechts 5% er effectief door in panne. Vooral de airco, batterij en motorelektronica zijn problematisch. WhatCar? zeg het zo “eigenaars hadden met alles problemen, behalve met de stuurinrichting”.

8

82,6% - Range Rover Evoque (2019 - heden)

a hoor - nog een Land Rover. De jongste Evoque. Die heeft vooral last van elektronische gremlins. 30% van alle problemen hebben daarmee te maken. Maar omdat ze nog in garantie zijn, moest bijna niemand betalen voor herstelling.

9

83,5% - Range Rover Sport diesel (2013 - heden)

Er is een nieuwe Ranger Rover Sport. Hopelijk is die betrouwbaarder. Fouten vallen vooral voor met de motor, de elektronica en ook het navigatiesysteem komt vaak terug. WhatCar? hekelt ook de service: in 40% van de gevallen moest de eigenaar meer dan week op herstelling wachten.

10

83,8% - Nissan Juke benzine (2010 - 2019)

Ze zijn al wat ouder, deze Jukes, en dat zie je aan de lijst met problemen. De batterij en het koetswerk komen vaak voor, maar ook met de motor en de ophanging zijn wel eens problemen. Voor 79% van de herstellingen werd volgens WhatCar niks aangerekend.

11

85,2% - Peugeot 3008 diesel (2017 - heden)

De Peugeot 3008 diesel heeft vooral problemen die je elders in de lijst zelden ziet. Geen motor of elektronica, maar hoofdzakelijk zorgen met de ophanging, batterij en remmen. In 60% van de gevallen duurde de herstelling langer dan een week.

12

86,3% - Jaguar I-Pace (2018 - heden)

Weinig elektrische auto’s in de lijst, maar de Jaguar I-Pace is een uitzondering. De 12V-batterij, het infotainment en de elektrische systemen (die niet gerelateerd zijn aan aandrijving) zorgden voor de meeste problemen. In 45% van de gevallen duurde het langer dan een week om de auto te herstellen.

13

86,6% - Nissan Qashqai diesel (2014 - 2020)

De vorige generatie van de Qashqai doet het iets slechter dan de benzineversie (lager in deze lijst). De batterij is een grote boosdoener, maar ook met het koetswerk waren vaak problemen. In 30% van de probleemgevallen leidde een euvel ertoe dat eigenaars niet meer konden rijden. Lichtpuntje: in slechts 10% van de gevallen duurde de herstelling langer dan een week.

14

87,3% - Opel (Vauxhall) Mokka (2016 - 2019)

44% van de Mokka X’s had afgelopen jaar problemen. De airco en het navigatiesysteem waren de grootste boosdoeners. Maar het leverde wel vaak kosten op.

15

87,4% - Volvo XC60 diesel (2017 - heden)

Het liep mis met zo maar eventjes 44% van de dieselmodellen van de XC60 afgelopen jaar. Vooral elektrische systemen. Echte pannes (waarbij je niet meer kan rijden) zijn zeldzaam en in 94% van de gevallen rekende Volvo niks aan voor de herstelling.

16

87,5% - Opel (Vauxhall) Grandland X (2018 - heden)

Het gaat vooral fout met het koetswerk van de Grandland X. Dat betekent ook dat er meestal nog met de auto’s gereden kon worden. Herstellingen sleepten wel lang aan, maar Opel factureerde in regel niet voor de herstelling.

17

87,5% - Seat Tarraco (2018 - heden)

Weinig goed nieuws over de Tarraco, die nochtans relatief jong was. WhatCar? Registreerde problemen met het koetswerk, de motoren en de uitlaat. Maar de kosten voor de eigenaars bleven laag.

18

87,8% - Audi Q5 benzine (2008 - 2017)

27% van de Q5’s van de vorige generatie ondervonden het afgelopen jaar problemen. Maar er zijn verzachtende omstandigheden. Vaak was het de 12V-batterij die zorgen baarde, wat gezien de leeftijd niet abnormaal is. En de eigenaars gaven aan dat de kosten al bij al beperkt bleven.

19

89,5% - Volvo XC40 benzine (2017 - heden)

Je las het in deze lijst al meermaals: vooral elektrische problemen die weinig of niks met de motor te maken hebben. En ja, je valt er echt mee in panne. 35% van de auto’s konden niet meer rijden en hadden meer dan een week nodig om hersteld te worden.

20

90% - Volkswagen T-Cross benzine (2019 - heden)

De nog erg recente VW T-Cross zou het beter kunnen doen. Vooral elektrisch schort er wel eens wat. 30% van de auto’s had er last van. Wat ook blijkt uit de resultaten van WhatCar: Volkswagen factueert er gretig op los. 14% van de eigenaars moest facturen van meer dan 1.000 euro slikken, hoewel bij bijna geen enkele auto de garantietermijn al verstreken was.

21

90,3% - Range Rover Velar diesel (2017 - heden)

De Range Rover Velar is nog relatief recent en toch liep het al mis met 22% van de auto’s. Vooral het koetswerk en de motoren leveren problemen op. Je hebt bijna één kans op twee (44%) dat je je auto meer dan een week kwijt bent en meer dan 1 kans op 10 dat de pech je ruim 1.500 euro aan herstelling kost.

22

90,6% - Volvo XC90 (2015 - heden)

35% van de niet-hybride Volvo XC90 heeft problemen. Volgens het Britse magazine heeft een ‘alarmerend aantal’ auto’s problemen met de motor en de elektrische systemen.

23

90,7% - Nissan Qashqai benzine (2014 - 2020)

Volgens WhatCar? heb je met een Qashqai benzine van de vorige generatie ongeveer 1 kans op 5 - 18% om precies te zijn - dat het fout gaat. En dan duurt het vaak lang voor je auto hersteld is. In 35% van de gevallen kijk je aan tegen meer dan een week wachten.

24

91,3% - Volkswagen Tiguan diesel (2016 - heden)

De motor van de Tiguan lijkt behoorlijk betrouwbaar te zijn. Maar het gaat vaak mis met elektronica die niet aan de motor gerelateerd is en ook het koetswerk en de remmen kunnen beter. In 16% van de gevallen zorgt een euvel voor immobilisatie en in 24% van de voorvallen duurde de herstelling langer dan een week.

25
Geef commentaar
comments by Disqus