40 jaar VW Golf

De VW Golf wordt al jaren als referentie beschouwd binnen het C-segment. Maar dat het model op zo'n succes zou uitdraaien had echter niemand kunnen voorspellen. Dus nemen we een kleine duik in het verleden en halen we de feiten nog eens boven. De grote opvolger van de Volkswagen Kever is dit jaar immers 40 geworden. Nog een opsteker voor we eraan beginnen: VW heeft de Golf nooit zelf een nummeraanduiding gegeven: Golf 2, Golf II, Mk2... het is allemaal gelijk.

VW Golf I (1974 - 1983)

De allereerste Golf was van de hand van grootmeester Giorgetto Giugiaro en rolde in maart 1974 van de productielijn ter vervanging van de immer populaire Kever. Maar laatsgenoemde had, zoals we allemaal weten, de motor in het zuiden gemonteerd en werd op de achterwielen bediend. Met de Golf werd net het omgekeerde gedaan.

En toch kon VW's nieuwste overtuigen, ondanks een keverproductie die tot '78 uitliep en uiteindelijk tot 2003 zou blijven doorgaan in Puebla, Mexico. In oktober 1976 was de miljoenste Golf immers al een feit. Datzelfde jaar verschenen ook de GTI - een uit de hand gelopen hobbyprojectje van binnenuit - en de D, die het compacte dieseltijdperk mocht inluiden.

Het jaar 1979 schotelde een cabrioversie voor, terwijl men op een geblazen diesel of GTD tot 1982 heeft moeten wachten - goed voor 70pk. Van de eerste generatie staan er 6,72 miljoen op de teller, alle nichevarianten en de Jetta meegerekend. De Golf werd op elk werelddeel verkocht en de bal was nog maar net gaan rollen gegaan.

Lees meer 1

VW Golf II (1983 - 1991)

Na het succes van de eerste reeks leek het de VW-bonzen niet meer dan logisch om de Golf verder te laten evolueren. Generatie twee kreeg een 7,5cm langere wielbasis en een spoorbreedte die vooraan met 2,3cm en achteraan met 5cm was toegenomen. De totale lengte ging er met bijna 1,7cm op vooruit, tot 3,99m, en de breedte met 5,5cm tot 1,42m. Dat er binnenin daardoor meer ruimte vrijkwam, heb je al geraden.

Vanaf 1984 was de katalysator aan beurt en nog eens twee jaar later deden ABS en stuurbekrachtiging hun intrede, met een eerste vierwielaandrijver in het spoor. 1988 was het jaar van "het grote record", waarbij de magische grens van 10 miljoen verkochte exemplaren werd gehaald. Een jaar later had Volkswagen zelfs al een elektrisch aangedreven exemplaar en een hybride klaar - als prototypes weliswaar.

De GTI-uitvoering zag z'n vermogen stijgen van 110/112 naar 160pk, gepuurd uit een 1,8 litermotor, terwijl de GTD het met 80pk moest stellen. Niet erg veel, maar toch 10 paarden meer dan ervoor. Op het einde van z'n carrière in 1991 was de Golf II al 6,41 miljoen keer van eigenaar gewisseld. Wolfsburg zag dat het goed was.

Lees meer 2

VW Golf III (1991 - 1997)

Met de derde generatie Golf wilde VW vooral op veilig spelen. Letterlijk dan, want de nieuwe koetswerkstructuur was crashbestendiger dan ooit en een jaar na de lancering werd het eerste duo plofkussens aan boord gebracht.

Maar er zat nog meer in de schouw. De VR6 bijvoorbeeld (zie ook Corrado VR6), voorzien van een een compacte, ingenieuze zescilinder in V-opstelling die aan een enkele cilinderkop genoeg had en flitsende prestaties beloofde. Snelheidsregeling, de Ecomatic-vesnellingsbak en een dieselkatalysator maakten ook hun opwachting.

In 1993 kwam de eerste TDI tevoorschijn, geflankeerd door de (nog steeds van een beugel voorziene) cabriolet, de vierwielaangedreven Syncro II en een breakversie, die we kennen als Variant. Een andere direct ingespoten dieselkrachtbron onder de noemer SDI zag het levenslicht in 1995, gevolgd door zijdelingse airbags het jaar nadien. En dat was meteen ook de periode dat ABS in het standaardpakket werd opgenomen.

In Mei 1994 kon er weer gevierd worden. De 15 miljoenste Golf was inmiddels uit de fabriek gerold en het succes kon nogmaals worden bevestigd. De derde generatie hield het uiteindelijk vol tot 1997, met 4,96 miljoen exemplaren op de teller. En het einde was nog lang niet in zicht.

Lees meer 3

VW Golf IV (1997 - 2003)

Een nieuwe wind raasde door het Volkswagen-concern. Hoofdontwerper Harmut Warkuß ijverde voor een heldere, eenvoudige tekentaal die resulteerde in een bijna tijdloze lijn voor modellen als de Passat, Bora en uiteraard de Golf. Niet voor niets wordt de vierde generatie door velen als de knapste van de reeks beschouwd. En wie goed heeft opgelet weet waar de huidige Golf z'n inspiratie voor de C-stijl vandaan haalde.

Vanaf 1998 waren elektronische stabiliteitscontrole, remassistentie en het eerste model met Haldex-koppeling - de 4Motion - een feit. Het Golf-onderstel werd gedeeld binnen de VW-groep en kwam ook in de Audi TT terecht, maar die bleek niet over de juiste rijeigenschappen te beschikken. ESP kon dat euvel (deels) oplossen en werd in 1999 ook bij het basispakket van de Golf gevoegd, zij het in eerste instantie enkel in Duitsland.

Nog voor de eeuwwisseling werd de zesversnellingsbak ingevoerd en in 2001 lanceerde VW een 180pk-sterke GTI ter ere van diens 25ste verjaardag. Een jaar later was het de beurt aan de direct ingespoten benzinemotor (FSI), nog wat extra luchtkussens en de snelste versie op de markt, met de klinkende naam R32. De R stond voor de 3.2-liter V6 onder de kap kon die pochen met een topsnelheid van 250km/u en evenveel paarden in stal. Het was ook de eerste Golf met de gekende DSG-automaat aan boord.

Lees meer 4

VW Golf V (2003 - 2008)

Na 6 jaar trouwe dienst kon er alweer een generatie op pensioen, wat VW de kans gaf om verder te borduren op de immer populaire middenklasser. En om nog beter te doen dan z'n voorganger kreeg de Golf een koetswerk dat maar liefst 35 procent stijver werd, een vier-link-achterwielopanging en een nieuwe DSG-bak met 7 verzetten ingeplant.

Ook de veiligheidsuitrusting bleef niet ongemoeid. Voor de eerste maal kon je als koper zijdelingse plofkussens aanstippen, terwijl er in standaardtrim al 6 aanwezig waren. Intussen werd het comfortniveau op peil gehouden door bi-xenon koplampen, een regensensor voor de ruitenwissers en een panoramisch zonnedak.

In 2004 liet de kersverse GTI zich tot een geblazen benzinemotor met directe injectie verleiden en twee jaar later kreeg de TSI de combinatie turbo/compressor onder de kap - een principe dat vandaag nog steeds wordt uitgevoerd op de 1.4 TSI uit de Polo GTI/Seat Ibiza Cupra. Datzelfde jaar werd de Golf Plus onder de aandacht gebracht, later gevolgd door de CrossGolf en de Golf Bluemotion, die met een gemiddelde dorst van 4,5l/100km bewees dat het zuiniger kon. In z'n totaliteit kon nummer 5 in de reeks zowat 3,27 miljoen klanten bekoren.

Lees meer 5

VW Golf VI (2008 - 2012)

Daar waar de eerste Golf het nog 9 jaar kon uitzingen werd de zesde generatie al na 4 jaar de laan uit gestuurd. Dat er 'maar' 2,85 miljoen exemplaren verkocht werden, is dus niet zo verwonderlijk. Tenslotte werd de Golf in 2009 nog tot Internationale Auto van het jaar verkozen. Al is dat natuurlijk nooit een garantie op een vlottere verkoop - kijk bijvoorbeeld naar de Nissan Micra in 1992.

Tijdens de ontwikkeling van het voorlopig voorlaatste model kwam het algemene welzijn opnieuw ter sprake en de Golf maakte z'n aspiraties waar door 5 sterren binnen te rijven na de EuroNCAP-crashtests. De knie-airbag was nieuw en werd opgenomen in het basispakket.

Het interieur ging er in z'n geheel op vooruit en de Golf kreeg een dynamischer onderstel, alsook tal van snufjes om het gebruiksgemak te verhogen. Het TSI-aanbod werd uitgebreid - de tweeliter kon voortaan 270pk opwekken - en de zelfontbranders gingen nu als common-rail door het leven. Met het oog op een verminderde dieselconsumptie uiteraard. De koploper wat dat betreft werd alweer Bluemotion gedoopt en kon een normverbruik van 3,8l/100km (99g/km CO2) voorleggen.

Lees meer 6

VW Golf VII (2012 - heden)

De Golf VII is naar eigen zeggen tot 100kg lichter dan zijn voorganger. Dat heet meegaan met de trends, al is dat natuurlijk niet zonder reden. Maar hij biedt ook meer binnenruimte dan ooit en draagt tal van nieuwe veiligheidssnufjes in zich.

Zijn entree heeft hij niet gemist, want in 2013 mocht hij opnieuw de prijs van Internationale Auto van het jaar in ontvangst nemen. Dit ondanks de wel vaker gehoorde kritiek dat een onafhankelijke achterwielophanging niet meer standaard op alle modellen te vinden is. Pas met een 150pk of meer producerende motor ben je de vervormbare dwarstraverse achteraan kwijt.

Zijn MQB-onderstel deelt hij met verschillende andere modellen binnen de groep, zoals de Audi A3 (de eerste die het kreeg), de Seat Leon enzovoort, en uiteraard is hij ook verkrijgbaar in meer dan één koetswerkvorm - de cabrio ontbreekt voorlopig. Of als GTI, GTD of R. En voor het eerst staan ook een plug-in hybride (Golf GTE) en een volledig elektrisch aangedreven model (e-Golf) in de steigers. Om echt in productie te gaan deze keer.

Lees meer 7
Geef commentaar
comments by Disqus