Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo Conclusie

Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo
Bekijk 33 foto's
Door: REDACTIE 19-02-2009

Met de Insignia kiest Opel niet alleen voor een nieuwe naam, maar voor een zeer grondige ommezwaai. De Insignia verbaast vriend en vijand van de Duitse GM-dochter met een verfrissend design en maakt een enorme sprong vooruit op het vlak van de assemblagekwaliteit en materiaalkeuze voor de aankleding. Rivalen uit het thuisland zijn vanzelfsprekend de Ford Mondeo en VW Passat. In deze autoklasse geven de Fransen zich niet zomaar gewonnen, met een bijzonder geslaagde Citroën C5, een moeizaam uit de startblokken schietende Renault Laguna en een Peugeot 407 die zich erg kranig houdt in afwachting van de aflossing door de 408. Vergeten we evenmin de opmars van Skoda en Mazda die met zijn 6 een meer dan waardig alternatief biedt in deze klasse.

Opel rijdt met de Insignia een nieuw tijdperk binnen, dat staat buiten kijf. Dat deze grondige vernieuwing nodig was, lijdt evenmin twijfel. Desondanks is het niet eenvoudig om een dergelijke sprong vooruit te maken. Opel toont zich dus een goede leerling en we vinden het zelfs jammer dat de Insignia juist nu moet debuteren, in een economisch klimaat dat de autosector niet bepaald verwent. De Insignia paart een geslaagde uiterlijke esthetiek aan een zeer behaaglijke interieurinrichting met kwalitatieve aankleding. Zijn weggedrag geeft geen aanleiding tot klagen en de beide door ons gereden diesels voldoen ruimschoots aan de verwachtingen. Vooral de 160 pk weet te bekoren door zijn prestaties gekoppeld aan een zuinig verbruik. De automaat is jammer genoeg te ontraden, een gemiste kans, zeker nu een automatische schakelmechaniek zich in het hedendaagse verkeer steeds meer als de aangewezen keuze manifesteert en meer gebruikers bereid zijn zich te bekeren tot een automaat.

De Insignia paart een comfortniveau boven de middelmaat aan een discrete portie rijplezier. Voor om en rond de 35.000 euro haalt men een uiterst volledig uitgeruste en zeer correct afgewerkte auto voor de deur. Vraag blijft echter of de koper finaal niet toch het prestige van een premium-merk verkiest en daarvoor zelfs bereid is in te leveren aan comfort en veiligheid...

Geef commentaar
comments by Disqus