Chevrolet Spark 1.0 & 1.2 Conclusie

Chevrolet Spark 1.0 & 1.2
Bekijk 45 foto's
Door: BV 08-12-2009

Chevrolet lost de goedkoopste vijfdeurs op de Belgische markt af door de fonkelnieuwe Spark. Een zware opdracht want van de Matiz werden in Europa liefst 1,3 miljoen stuks verkocht. Het gamma bestaat uit vijf uitrustingsniveaus en twee motoren; een 1.0 met 68pk en een 1.2 met 81pk. De instapper is de 1.2 L die € 8.999 kost. Aan de andere kant van het gamma vinden we de 1.2 LT waarvoor u € 12.299 moet ophoesten. Chevrolet ontwikkelde drie uiteenlopende stijlstudies voor het nieuwe model, maar de Spark bleek de populairste. Het lijnenspel oogt barok, maar is daarom niet wars van stijlvolle details. Denk maar aan de sierring rond de uitlaatopening of de weggewerkte handgrepen in de achterste portieren.

Door het volume in de hoogte te gaan zoeken is de Spark opvallend ruim. Hoofd-, knie- en beenruimte voldoet zonder meer. Enkel de breedte weerhoudt ons ervan de achterbank voor drie volwassenen geschikt te verklaren. In de koffer -die jammer genoeg geen aparte openingshendel heeft- past 170l of 568l als je de standaard neerklapbare achterbank benut. Chevrolet breekt de dominantie van goedkoop grijs plastic met gelakte sierlijstjes en een origineel instrumentarium dat een analoge snelheidsmeter combineert met een digitale toerenteller.

U heeft de keuze uit een 1.0 met 68pk en een 1.2 met 81pk, maar omdat vermogen en trekkracht bij zeer hoge toerentallen vrijkomen, moet u in beide gevallen met het pookje aan de slag en is het verschil in de praktijk beperkt. De Spark kan overigens bekoren met een prettig aanvoelend stuurgedrag en z'n soepele ophanging is tegenwoordig dan wel een zeldzaamheid, ze is bestand tegen de grillen van de moderne stedelijke ondergrond. Met 5,1l/100km is het kleintje verre van dorstig, maar blijft de CO2-uitstoot boven de drempels voor fiscale stimuli en dat is spijtig.

De Spark beschikt standaard over zes airbags, driepuntsgordels op alle zitplaatsen, een totaal van vijf hoofdsteunen en Isofix bevestigingspunten voor kinderzitjes. Combineer dat met een gezonde structuur en je weet waarop de kleine auto vier van de vijf beschikbare sterren wegkaapte in de EuroNCAP crashtests. Stabiliteitscontrole is beschikbaar en hoeft niet meer dan € 200 te kosten.

Geef commentaar
comments by Disqus