MINI One D Conclusie

MINI One D
Bekijk 64 foto's
Door: REDACTIE 12-03-2010

De MINI is nu al een halve eeuw jong en heeft nog niets aan charme ingeboet. Hoewel de huidige MINI moeiteloos het beeld van zijn illustere voorbeeld oproept, heeft hij maar weinig meer te maken met het eenvoudige karretje dat Sir Alec Isigonis ontwierp en dat in augustus 1959 debuteerde. Het origineel was amper 3 m 'kort'. Vandaag meet hij 3,70 m. Vandaag is de MINI een auto waarmee je gezien wil worden, een symbool van goede smaak en persoonlijke uiting. En ondanks een prijskaartje dat grondig afwijkt van de doelstelling van de oer-MINI, oogst de actuele versie opnieuw bij iedereen sympathie. Nu we toch bij het thema prijs beland zijn, is er bijzonder goed nieuws voor wie al lang van een MINI droomde: het merk commercialiseert sinds kort een versie die recht geeft op -15% overheidskorting als gevolg van een lage CO2-uitstoot. Dit voordeel geldt enkel voor particulieren en is gekoppeld aan een geïndexeerd maximum, dat 4.540 euro bedroeg in 2009. De MINI One D waarover het gaat, kost 18.300 euro basisprijs. Hij ontwikkelt 90 pk en 215 Nm max. koppel vanaf een lage 1750 tr/min. Naast zijn gunstige CO2-uitstoot van 104 g/km die aanleiding is voor -15% korting, is er de standaard partikelfilter die nog eens 210 euro bovenop oplevert. Dat betekent in de praktijk dat je al een fraai uitgeruste MINI mag bestellen - in ons geval met voor ruim de helft van de basisprijs aan opties! - voor een totaal factuurbedrag van bijna 30.500 euro!

Hij blijft een buitenbeentje en een autocategorie op zich - tenminste zo willen het de marketeers van het merk en die zijn best succesvol gebleken - zodat de concurrentie zich niet zo gemakkelijk laat oplijsten. Maar laten we beginnen in de eigen groep: de BMW 1-Reeks met de 116d werpt zich op als alternatief voor wie het toch graag wat ruimer ziet. Met zijn 115 pk diesel kost hij in 3-deurs basisversie 23.800 euro. De 'special editions' die worden aangeboden kunnen de kloof tussen Mini en BMW 1-Reeks nog verder dichten. Jammer genoeg stoot hij 118 g/km CO2 uit en moet het daarmee afleggen tegen het gunsttarief dat de MINI geniet. Nog heel even geduld en Audi gaat flink in het offensief met de A1. Alfa Romeo rijdt de Mito voor, met een 1.3 JTDM dieselaar, eveneens goed voor 90 pk. Hij kost 16.850 euro, maar gezien hij 114 g/km CO2 laat opmeten, moet hij met 3% overheidskorting genoegen nemen i.p.v. 15% voor de MINI. Citroën pakt uit met de hoogst originele en verregaand personaliseerbare DS3 - typische MINI-kwaliteiten - waarin een ecologische 1.6 HDI aan de slag gaat. Aldus staan 92 pk ter beschikking en blijft de uitstoot tot 104 g/km beperkt, net binnen de norm voor 15% korting. Met een basisprijs van 18.700 euro zit de DS3 de MINI dus flink op de hielen. De Lancia Ypsilon probeert de Italiaanse eer te verdedigen, maar de 1.3 JTD aandrijving ontwikkelt wel een gelijk vermogen (90 pk), doch de 117 g/km CO2-uitstoot doen hem de das om. Of toch niet, want de Lancia Ypsilon 1.3 JTD is er minimaal in 'Oro'-uitvoering en dat betekent heel wat uirusting voor 15.990 euro. Nissan lanceerde recent de Cube in Europa als eigenzinnige designauto. Hij is echter voorlopig nog niet leverbaar met een dieselmotor. Bij Volvo slaat de C30 een goed figuur in DRIVe-uitvoering. De 1600 diesel is zelfs 110 pk sterk en stoor slechts 99 g CO2 per kilometer uit, zodat zijn 21.650 euro basisprijs mag verminderd worden met -15% overheidskorting. VW koesterde met de New Beetle als 'retro-icoon' minstens dezelfde ambities als MINI, maar tot een confrontatie in de inschrijvingsstatistieken kwam het alvast niet. De VW New Beetle staat ook vandaag nog in de marge genoteerd op de VW-prijslijst: de 1.9 TDI met 105 pk kost 21.220 euro, maar valt met zijn 143g CO2/kilometer helemaal uit de actuele eco-boot!

De MINI One D heeft alles wat men van een MINI kan verwachten, met een flinke overheidskorting als extra aantrekkelijke troef. Voorin is het prima zitten en de afwerkingskwaliteit van het interieur boezemt vertrouwen in voor een jarenlang gelukkig samenzijn. De auto stuurt prettig en de motor toont zich levenslustig, zonder de MINI echter vleugels te geven, iets waar de onderstelkwaliteiten toch wel wat om smeken. Dankzij de overheidssteun valt de MINI One D met zijn overvloed aan imago- en statuskwaliteiten in een prijsklasse waar je anders slechts 'common sense' keuzes kan maken. Zolang dat voordeel behouden blijft, is de eindbalans voor de MINI meer dan ooit positief.

Geef commentaar
comments by Disqus