Hyundai Santa Fe 2.2CRDi 4WD Auto. Conclusie

Hyundai Santa Fe 2.2CRDi 4WD Auto.
Bekijk 59 foto's
Door: REDACTIE 25-05-2010

De geschiedenis van de Hyundai Santa Fe gaat voor onze Belgische markt terug tot 2001, een periode dat de SUV's en SAV's volop in opmars waren. Vijf jaar later, tijdens het Brusselse autosalon van 2006, debuteerde de tweede generatie van de Santa Fe, nadat ruim 20.000 kopers in de Belux hun handtekening hadden geplaatst. In 56% van de gevallen ging het om een tweewielaangedreven versie. De tweede generatie won aan look en kwam nog stoerder op de proppen. Niet alleen uiterlijk, ook de motoren wonnen duidelijk. Recent werd de Santa Fe bedacht met een facelift, zij het een heel subtiele. Voor- en achterbumper ogen wat moderner, het radiatorrooster zoekt aansluiting bij het design van de andere Hyundai-modellen en de zijspiegels integreren zoals vandaag gebruikelijk ook richtingaanwijzers. Ingrijpender is de vernieuwing onder de kap, waar de 2.2 CRDi dieselkrachtbron nogmaals opgewaardeerd werd en nu liefst 197 pk en 436 Nm koppel aflevert. Bovendien is er een moderne 6-traps automaat leverbaar. De Santa Fe nestelt zich in het Hyundai-gamma tussen de frisse, pas nieuw geïntroduceerde iX35 - de opvolger van de succesrijke Tucson - en de indrukwekkende iX55, liefst 4,84 m lang en uitgerust met een 3.0 V6 diesel. De Santa Fe is ook de oudste van de Hyundai SUV-familie. Met 2.2 CRDI en 4WD is hij in 'Lounge'-uitvoering leverbaar vanaf 35.799 euro. Zelf kregen we een testwagen met automatische bak en 4WD mee, wat altijd gepaard haat met het hoogste uitrustingsniveau 'Executive' en 41.149 euro moet kosten.

Voor zover we naar de premiummerken mogen uitkijken, vinden we bij Audi de Q5 met 170 pk krachtige 2.0 TDI, Quattro-vierwielaandrijving en S-tronic automaat tegen een basisprijs van 42.640 euro. BMW plaatst daar zijn X3 naast, met 177 pk krachtige 20d motor voor 39.150 euro. Mercedes-Benz laat de GLK 250 CDI opdraven, met 4MATIC-aandrijving en 7-traps automaat, wat een basisprijs van 44.528 euro oproept. Tenslotte wil Volvo met zijn XC60 niet aan de kant blijven. Het moet de D5 inroepen - 2.4 liter blok - 185 pk - die minimaal 40.580 euro moet kosten. Land Rover biedt met de Freelander niet echt een concurrent, omdat het max. vermogen van de TD4 zich tot 150 pk beperkt. Bij Jeep staat de Cherokee al voor 36.900 euro in de etalage en dan nog wel in Limited-topuitvoering. Tel daar 1.600 euro bij voor een 5-traps automaat en hou ook rekening met de 2.8 grote CRD diesel die toch niet meer dan 163 pk ontwikkelt. Bij Kia vinden we de Sorento als evenknie voor onze Hyundai testkandidaat. Dezelfde motor, met hetzelfde vermogen en dezelfde Executive-uitrusting kost 39.990 + 1.500 euro voor de automaat, of 350 euro duurder. Nissan trekt de aandacht met de X-Trail, die maximaal 173 pk haalt uit een 2.0 diesel. Hij kost slechts 35.750 euro, maar moet een automaat ontberen. We rekenden nog op Subaru en Toyota, maar moesten vaststellen dat beide merken geen vergelijkbare concurrent in het gamma hebben.

Hyundai heeft een prima huwelijk gesloten tussen de nieuwe 2.2 CRDi 16V dieselmotor, de vierwielaandrijving en de 6-traps automaat. De Santa Fe verrast dan ook met een aangenaam algemeen werkingscomfort. De motor is soepel en levenslustig onder alle gebruiksomstandigheden en de automaat doet zijn schakelwerk met zachtheid. Op elk ogenblik laten zich de vermogenreserves van de krachtbron vlot aanspreken. Het verbruik is slechts moeizaam laag te houden: 9 - 9,5 l/100 km zijn realistische waarden. De Santa Fe hoeft zich absoluut niet te schamen voor zijn onderstel. Hij heeft nauwelijks last van verticale schommelbewegingen en gaat evenmin deinen. Hij laat zich vlot en snel door bochten sturen en heeft geen last van windgeruis. Mindere trekjes zijn het op hol slaan van de automatische temperatuurregeling en de volstrekt onzinnige 'eco'-indicator. Vergeten we evenmin de algemeen degelijke kwaliteitsindruk en een zeer correct prijskaartje, zonder echter de prijskraker te zijn die sommigen zouden durven verwachten...

Geef commentaar
comments by Disqus