Subaru Forester 2.0D AWD Exterieur

Subaru Forester 2.0D AWD
Bekijk 24 foto's
Door: BV 13-01-2012

We zijn geen marketingexperts, maar we kunnen toch stellen dat een auto zichzelf om grofweg drie redenen verhandelt: een kandidaat-koper kijkt vooral naar de geboden kwaliteit, de prijs en of het oog krijgt wat het wil. Zitten alle drie de parameters in het groen, dan heb je een topper. In dit segment denken we dan spontaan aan een Kia Sportage of een Nissan Qashqai. Scoort een wagen twee op drie, dan is er nog steeds geen vuiltje aan de lucht. Een Dacia Duster wint geen schoonheidsprijzen, maar het goudhaantje is spotgoedkoop en doet alles wat je van hem vraagt. Dat de prijs minder een argument wordt in de verkoopstabellen zolang het geraffineerde lijnenspel en de naam maar blijven bevestigen, bewijzen een handvol premium-Duitsers elke dag. Maar zit je niet bij de goedkopere helft én is het smoelwerk bovendien wat gedateerd, dan heb je een probleem. Het is de tragedie die Subaru op het lijf is geschreven, want het merk blijft koppig weigeren een inspanning te doen om z'n technisch onderlegde borelingen wat hipper te kleden (tot nu?).

Onappetijtelijk is de Forester allerminst, hij is anno 2012 gewoon niet meer zo okselfris. De weinige aanpassingen die de Japanners vorig jaar aan de koets aanbrachten, moet je met een vergrootglas gaan zoeken. We besparen je het gebruik van onze tiplijn, want hierna zijn de vier verschillen exhaustief voor je opgesomd: een nieuwe, imposantere grille, nieuwe zeventienduimers, gestroomlijndere buitenspiegels en een Symmetrical AWD badge op de poep. Tot zover het mindere nieuws, want eens je je over het weinig imponerende plaatwerk hebt gezet, kom je tot de vaststelling dat het doosvorming ontwerp zo zijn voordelen heeft. De Forester is 4,56m lang, 1,78m breed en 1,7m hoog; afmetingen die de Subaru ten volle benut. Het interieur is dankzij de wielbasis van 2,61m best ruim, wat ook gezegd mag worden van de kofferruimte, die een correcte 450 liter slikt. Met de achterbank helemaal naar beneden, krijg je op de vlakke laadvloer 1.660 liter kwijt. De leuning van de achterbank buigt vanaf de Luxury afwerking overigens met één druk op de knop in twee stukken neer. Een ander gevolg van de conservatieve benadering bij het tekenwerk zijn de naar huidige maatstaven eerder grote ruiten. Niet zo trendy als op een Range Rover Evoque, maar in de Forester bieden ze wel een erg goed zicht op de omgeving. Niet hip, wel praktisch. Het lijkt de achterliggende filosofie in het hele Forester ontwerp.

Geef commentaar
comments by Disqus