Renault Twizy 80 Conclusie

Renault Twizy 80
Bekijk 37 foto's
Door: BV 12-03-2012

De Twizy is een buitenbeentje, want het is géén auto en evenmin een scooter. En dat maakt het verhaal er niet makkelijker op. Het begint bij het budget. Een versie van €6.990 haalt maximaal 45km/u en een variant vanaf € 7.690 die 80km/u haalt. Budget dat hoger ligt dan dat van een scooter en waarvoor je je ook een echte auto kan aanschaffen. De batterijen die de Twizy aandrijven kosten je nog eens zo'n € 60/maand (afhankelijk van het aantal kilometers dat je aflegt). De uitrusting is bovendien karig, want geen enkel model is te krijgen met pakweg een radio of verwarming. En de deuren (zonder zijruiten) ook nog eens € 590. Vanaf 17 maart is hij bij de Belgische Renault-dealer te vinden.

De breedte van 1,24m, lengte van 2,35m en draaicirkel van amper 6,8m maken het model extreem wendbaar en makkelijk parkeerbaar in de stad. Maar z'n breedte verhindert wel dat je ermee tussen ander verkeer doorrijdt. Dus in een notedop: je vindt er sneller parkeerplaats mee, maar staat er wel mee in de file. Er buiten steden mee rijden is niet zo evident want de Twizy wil niet harder dan 80km/u en de actieradius bedraagt nooit meer dan 100km. Als boodschappenauto zijn de mogelijkheden evenzeer beperkt, want de bagagecapaciteit is beperkt tot 36l en iets op de passagierszetel achter laten is geen optie, want zelfs het model met deuren kan niet op slot. De wegligging is voorspelbaar maar saai onderstuurd. Zonde, want het prototype dat we een jaar geleden nog aan de tand voelden, reed stukken prettiger. Daarnaast heeft de productieversie nog eigenaardig aanvoelende remmen een vage besturing en een plankharde ophanging. De Twizy oogt wel vrolijk, maar rijdt zo niet.

Natuurlijk mikt Renault met de tweezitter op trendy jonge stadsbewoners, maar eigenlijk durft het merk zelf niet te zeggen of die het product ook zullen kopen. Hotels of verhuurbedrijven (bij voorkeur op toeristische locaties) lijken een meer voor de hand liggende klant. Zij kunnen met een aangepaste infrastructuur profiteren van de milieuvriendelijke en opmerkelijke verschijning die de Twizy is.

Geef commentaar
comments by Disqus