Lotus Evora S IPS Rijgedrag

Lotus Evora S IPS
Bekijk 24 foto's
Door: BV 10-06-2012

Wie op zoek is naar een pure rijmachine is het interieur, en wellicht zelfs het prijskaartje, al vergeten voor je aan de eerste bocht komt. Het lijkt wel alsof de weg in braille ligt en het kleine stuurtje leeshulp biedt. Vergeet een gestuurde ophanging of adaptieve dempers. En je kan dan wel stellen dat de Evora S efficiënt is opgehangen, maar niet dat hij plankhard is. Deze 2+2 is zo puur dat hij dat allemaal niet nodig heeft. En eigenlijk is dat een geluk. Want de bij de Toyota Camry geleende 3,5l V6 heeft dankzij een supercharger weliswaar 70pk meer dan de standaardversie - hij is nog steeds niet explosief. 350pk en 400Nm zijn weliswaar voldoende voor een sprinttijd van 4,8 seconden en een verre van beschamende topsnelheid van 277km/u, maar de Evora weet dat allemaal neer te zetten zonder dat je de indruk krijgt dat er echt moeite gedaan wordt. Dat is mede te danken aan het gebruik van een Eaton TVR (Twin Vortices Series) compressor. Dat is een moderner type met minder bijwerkingen dat een smeuïger karakter oplevert. De Corvette ZR1 heeft hem bijvoorbeeld ook.

Eigenlijk zijn de puike cijfertjes van de Evora alleen maar mooi meegenomen. Je kan er mee uitpakken aan de stoplichten of uren snelweg maaien aan in ons land illegale snelheden, zoals bij elke sportwagen. De automaat (die Inteligent Precision Shift heet) schakelt meer dan adequaat, gaat zelden in de fout maar staat niet op het niveau van pakweg de PDK-bak van Porsche. Wat de Evora echter uniek maakt is het vermogen om ook bij lagere snelheden bakken stuurplezier te bieden. We durven zelfs botweg stellen dat de Evora op dat vlak brandhout maakt van de nieuwe Porsche 911, ook al presteert die laatste beter. In een vergelijking met de vorige generatie van het Duitse icoon is de uitkomst al minder zeker.

De Evora is met een leeggewicht van anderhalve ton de zwaarste uit het Lotus-assortiment. En omdat hij ook de grootste motor heeft, is hij uiteraard de meest dorstige. Gelukkig valt het verbruiksgemiddelde best mee. 9,7l/100km en 224gr/CO2/km is erg redelijk. En met ons enthousiasme stevig aan de teugel zijn we er zelfs in geslaagd die cijfers te dupliceren. Voorwaar een zeldzaamheid.

Geef commentaar
comments by Disqus