Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde Interieur

Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde
Bekijk 32 foto's
Door: AUTO55 09-12-2012

Liefde op het eerste gezicht. Zelf geloven we er niet in, maar het zou niet de eerste keer zijn dat een voetganger zichzelf tot automobilist promoveert, vlak nadat hij plaats heeft genomen achter het stuur van een Alfa Romeo. En met vlinders in de buik ben je natuurlijk sneller geneigd onvolmaaktheden te vergeven. "Je neemt het erbij", werd vroeger wel eens smalend gezegd nadat één van de zijruiten over een eigen wil leek te beschikken. Maar vandaag de dag is de gemiddelde koper natuurlijk een pak veeleisender dan pakweg 20 jaar geleden. Ook als die bij een Milanese autobouwer om uitleg vraagt. Op grove fouten laat de Giulietta zich gelukkig niet betrappen, en de QV zit er warmpjes bij, maar er zijn verbeteringen mogelijk.

Onze testwagen is geen absolute topper als het op zitpositie aankomt. Na een tijdje zoeken komt er schot in de zaak, maar de elektronische bediening laten we liever achterwege. Die neemt de marges eerder ruim. Anderzijds misstaan de lederen stoelen in geen geval, met rode stiksels ter afwerking en het bekende merklogo op de hoofdsteunen geborduurd. Onmiskenbaar Alfa, en prettig voor het oog. Toch heeft het merk haar Italiaanse eigenheid een beetje teruggedrongen om mee op de 'moderne' boot te springen. In een vierwieler die nostalgische finesse aan de buitenzijde etaleert, lijkt de glinsterende boordplankstrip ons een brug te ver. De ordinaire knoppenmolen inbegrepen.

Het stuurwiel valt groot uit en hetzelfde geldt voor de (plastic) pookknop, allemaal zaken die het geheel net dat ietsje minder aantrekkelijk maken. Ook wat de materiaalkeuze betreft heeft deze Italiaan alweer enkele lessen te trekken. De panelen zijn niet erg krasbestendig en de ergonomie moet beter kunnen. Net als de pensioengerechtigde software aan boord overigens. En dan hebben we het nog niet eens over het beperkte aantal opbergmogelijkheden gehad. Ter verdediging: nieuw is de auto natuurlijk al lang niet meer en echte blunders blijven dus uit. Als je het panoramadak in gesloten toestand houdt tenminste. Wat we daarmee bedoelen, lees je straks.

Geef commentaar
comments by Disqus