Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde Rijgedrag

Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde
Bekijk 32 foto's
Door: AUTO55 09-12-2012

Eerlijk is eerlijk, we hebben enige vorm van sensatie ervaren aan boord van deze Italiaan. En dat is niet vanzelfsprekend in een tijdperk waar snelheidsgevoel doorgaans ondergeschikt is aan het comfortniveau. Een goed begin, zeg maar. Onze QV reageert welwillend op het gaspedaal en krijgt het met z'n 235pk en 340Nm koppel voor mekaar om het verplichte sprintnummer in 6,8 seconden af te werken. Cijfers de term hete hatchback waardig.

De topsnelheid bedraagt 242km/u, maar gevoelsmatig hebben we genoeg aan het pittige geluid dat de uitlaatpijpen ontsnapt. Gek genoeg wordt de direct ingespoten 1750i Turbo Benzina gekortwiekt vlak voor de redline. Een dipje dat de pret (net) niet drukken kan. Dat gebeurt echter wel wanneer het glazen dak tussen de stijlen verdwijnt. Het windgeruis dat daarmee gepaard gaat (ook aan lage snelheden) is niet meer van deze tijd. Zonde van de uitrusting.

De Giulietta wordt, in eender welke uitvoering, enkel op de voorwielen aangedreven. Bij een snelle start durven die wel eens door te slippen, en het elektronische Q2-differentieel kan niet altijd met het geleverde vermogen om. Hier scheiden de wegen met de Mégane RS die we nog steeds als de referentie beschouwen. McPhersons vooraan en multilink achter belichamen de ophangingsstructuur die voor de gelegenheid sportiever werd afgesteld. De lichtvoetige koets gaat best strak door de bochten, maar komt stuurgevoel te kort. Hiervoor kan hij dan in de leer gaan bij de Ford Focus. Toch prijzen we onze Italiaan om zijn homogene karakter, zoals we dat eerder ook al deden.

Schakelen doe je handmatig en je hoeft er amper het koppelingspedaal voor aan te spreken. De zesversnellingsbak nodigt spijtig genoeg niet uit tot het betere scheurwerk, ondanks het speelse karakter van de benzinemotor. Net als de demping staat die het toe van rijmodus te veranderen, met duidelijk merkbare verschillen onderling. Maar bemoeizieke rijhulpsystemen liggen op de loer. Scrollen kan je tussen dynamic, normal en all-weather. Wij kozen doorgaans voor de sportieve setting en slaagden erin het verbruik rond 10l/100km te houden.

Geef commentaar
comments by Disqus