VW Transporter Rockton 140pk Conclusie

VW Transporter Rockton 140pk
Bekijk 24 foto's
Door: BV 26-02-2013

Zoals de VW Golf de referentie is in het segment van de compacte gezinswagens, zo is de VW Transporter de maatstaf in de wereld van middelgrote bestelwagens. Daar zijn een hoop redenen voor, en één daarvan is de schier eindeloze optielijst. De modulariteit van dit voertuig is behoorlijk indrukwekkend. Nu Toyota de HiAce uit de showroom heeft gehaald, is VW bijvoorbeeld op Mercedes na het enige merk dat in Europa vierwielaandrijving aanbiedt op haar commerciële vloot. De dienst maakte een oordeelkundige keuze uit enkele met elkaar in verband staande en reeds beschikbare opties en hupsakee: maak kennis met de Transporter Rockton.

De Rockton kan je alleen herkennen aan de opvallende stickers op de flanken. Het zelfklevende materiaal is dan ook meteen het enige wat de Rockton echt uniek maakt. De dubbele cabine met zitbank voor drie, hogere bodemvrijheid, vierwielaandrijving met standaard (!) mechanische sper achteraan en alle seizoensbanden kan je immers ook op reguliere Transporters bestellen. Hetzelfde geldt voor de tweede batterij, extra warmtewisselaar voor de achterbank, een luchtfilter voor stoffige omgevingen, koelvloeistofverwarming voor het motorblok en dergelijke meer. Allemaal erg functionele toevoegingen die de Rockton toelaten om zowel in het dagelijks verkeer comfortabel van dienst te kunnen zijn, als in behoorlijk uitdagend terrein niet door de mand te vallen. Een volwaardige terreinwagen is de Rockton er natuurlijk niet door geworden, daarvoor ontbreken een kruipversnelling en bescherming van de onderkant. Anderzijds zijn wagens die daarmee zijn uitgerust tegenwoordig op één hand te tellen.

De Transporter ademt ruimte en biedt bijgevolg niet alleen een indrukwekkende koffer aan, maar ook veel plaats aan tot vijf inzittenden. De Duitsers namen evenwel niet de moeite om het vierkante uiterlijk wat bij te werken, noch het interieur van andere materialen te voorzien. Ondanks de stoere stickers is de Rockton dus nog altijd een ordinaire bestelwagen, waarin functionaliteit duidelijk primeert op al het andere. In vergelijking met de pick-ups, die zowat hetzelfde cliënteel aanspreken, merken we op dat die laatsten toch al wat verder staan inzake gebruikte materialen, comfort- en ergonomiebevorderende snufjes. Ook wat veiligheidsvoorzieningen betreft, valt het aanbod van de Rockton naar hedendaagse normen wat mager uit. Wat niet wegneemt dat de hij met zijn korte wielbasis (3m; de lange wielbasis is niet beschikbaar) en 1,5m lange laadvloer een interessante uitvoering blijft, die bovendien niet duurder (maar ook niet goedkoper) is dan de som van de individuele opties.

Prijzig is de deze stoere Transporter anders wel, want de € 39.478 die VW voor de basisversie met 140pk vraagt, mag best stevig genoemd worden. Toch voor een busje zonder klimaatregeling, navigatie, snelheidsregelaar, lederen interieur of specifieke veiligheidsvoorzieningen voor de achterbank. Hetzelfde 2.0 TDI blok kan indien gewenst 180pk produceren, al stijgt het prijskaartje dan wel tot € 42.505. Met de DSG automaat met zeven versnellingen erbij tikken we af op € 44.741. Zelfs voor een radio, elektrisch bediende ruiten en spiegels of een boordcomputer moet je het saldo van je rekening aanspreken. Anderzijds kan de Rockton dubbele cabine gelukkig wel als lichte vrachtwagen worden ingeschreven, wat zowel de belasting op in verkeersstelling als de jaarlijkse rijbelasting tot een minimum herleidt. Zoals steeds verwijzen we je naar de fotospecial voor meer beeldmateriaal.

Geef commentaar
comments by Disqus