BMW 316d Touring Conclusie

BMW 316d Touring
Bekijk 22 foto's
Door: BV 15-03-2013

Elke succesvolle sedan in het segment der middelgrote gezinswagens wordt geflankeerd door een minstens even vlot verkopende break. Van elke nieuwe generatie 3 brengt BMW dan ook steevast een variant uit met een uitgebouwde koffer, die met het achtervoegsel Touring duidelijk maakt waar hij voor staat. Dat heet dan een laadruimte die 495 liter slikt of zelfs 1.500 eenheden wanneer de achterbank plat mag gaan. En aangezien generatie zes wat extra interieurcentimeters veil heeft, is het niet alleen vooraan aangenaam toeven maar beschikken ook de achterpassagiers eindelijk over voldoende bewegingsruimte.

Deze instapversie pronkt niet met veel uiterlijk vertoon of extravagante toevoegingen; BMW was wel zo correct om het indrukwekkende, maar ook wel stevig geprijsde optieboek - op twee paketten na - toe te laten. Geen leder, automatische klimaatregeling, nee zelfs geen enkele van de drie mogelijke opsmuklijnen werden gemonteerd. Dusdoende bleef de prijs van onze testwagen behoorlijk in de buurt van de al bij al correcte € 31.250 die BMW er in zijn meest elementaire vorm voor vraagt. Dat de 3 Touring daarbij nog steeds erg stijlvol voor de dag komt, zoals uit de fotoreportage mag blijken, strekt de ontwerpers dan ook tot eer.

En er is meer goed nieuws, want speciaal voor wie fiscaal het onderste uit de kan wil/moet halen, brachten de Duitsers deze 316d Touring uit. Onze testwagen heeft in grote lijnen dezelfde tweeliter zelfontbrander onder de kap als de performantere versies, maar zag het aantal paarden in de stal teruggebracht tot 116 exemplaren. Met minder edele viervoeters voor de kar gespannen daalde ook de uitstoot, tot zelfs 119g CO2 per km, en ook het normverbruik mag met 4,5l/100km behoorlijk indrukwekkend genoemd worden.

Alhoewel de prestaties niet moeten onderdoen voor wat de meeste concurrenten met dezelfde fiscale ambities kunnen voorleggen, haalt de afgenomen slagkracht toch wat van de fonkeling uit de spitse, laag ingeplante kijkers. Het honderdspurtje in 11,1s mag op papier dan wel lang niet kwaad lijken, in de praktijk voelt de krachtsontplooiing allesbehalve overtuigend aan. Dat kunnen we dan weer niet zeggen van het magnifieke onderstel; wellicht zorgen de kwaliteiten van de directe voortrein en de immer amusante achterwielaandrijving er net voor dat de op zich niet verkeerde krachtbron extra in de verf zet dat een 3 eenvoudigweg wat sterker spul behoeft.

Geef commentaar
comments by Disqus