Toyota RAV4 2.2 D-4D Rijgedrag

Toyota RAV4 2.2 D-4D
Bekijk 37 foto's
Door: BV 19-04-2013

Terwijl in het segment massaal wordt uitgeweken naar compactere motoren, blijft Toyota ons een motorenpalet aanbieden met gekende slagvolumes. 2,0 en 2,2 liter, wat in sommige gevallen (Wallonië, Brussel en bedrijfswagens) een fiscaal nadeel kan opleveren. Omdat de emissies wel teruggedrongen zijn (lagere weerstand, betere aerodynamica) valt het taxatieniveau voor de Vlaming wel weer mee. Een opgegeven verbruiksgemiddelde van 5,6l is ronduit puik. In onze praktijktest tikten we haast twee liter hoger af, maar met nog niet eens 2.000km op de teller was dat te verwachten.

Terwijl de vorige RAV4 ons met z'n halfzachte demping nooit kon overtuigen, weet deze eerder soepel afgestelde nieuwe generatie wel te overtuigen. Door de wielen meer veerweg ter beschikking te stellen, lust deze crossover een pokdalige ondergrond. Tegelijk blijven de koetswerkbewegingen goed onder controle, dankzij een meer progressieve demping en de nauwkeurige geleiding van z'n meerarmige achteras en een oordeelkundig gekozen antirolstangdikte. De onderstuurde inborst moet verrassingen vermijden maar er zit voldoende levendigheid in de opstelling om een op rijplezier beluste huisvader niet teleur te stellen. En daarmee leggen we meteen de vinger op het grootste onderscheid met z'n voorganger. De vierwielaandrijver heeft daarin duidelijk een streepje voor dan z'n goedkopere tweewielaangedreven variant, want het systeem kan nu proactief koppel door de aandrijflijn sturen om snediger bohten aan te snijden en dat mist z'n effect niet. Dat diezelfde integraalaandrijving z'n nut eerder bewijst bij het slepen of in winterse situaties, eerder dan bij zwaar terreinwerk, wist u ongetwijfeld zelf al.

De zesbak schakelt vanzelfsprekend een tikkeltje rubberachtig, maar wel erg correct. En met 150pk en 340Nm heb je over prestaties niet te klagen, al heeft ook deze motor onderin het toerental wat minder werkijver dan je zou verwachten. Het maximale koppel is er immers pas vanaf 2.000t/min. Dat de combinatie toch nog 1,6 ton op de weegschaal zet, merk je aan de sprintcijfers. Deze topmotor heeft 9,6 seconden nodig om het geheel voorbij de kaap van de 100 te loodsen, op weg naar een topsnelheid van 190km/u. Gelukkig kom je achter het stuur eerder tot rust, dan dat je de neiging overvalt om je dagelijkse pendelsessie tegen de klok af te leggen.

Geef commentaar
comments by Disqus