Opel Adam 1.2 Jam Conclusie

Opel Adam 1.2 Jam
Bekijk 28 foto's
Door: BV 25-05-2013

Het segment der kleine stadswagens wordt al van oudsher bevolkt door een mengelmoes van creaturen, met aan de ene kant een grote groep rationele grijsaards en aan de andere kant de occasionele hippe vogel. Het is die laatste soort die tegenwoordig de grote sier maakt in de verkooptabellen. Kijk maar naar de Mini en de Fiat 500. Hun succes doet de overige constructeurs uiteraard wel even twee keer nadenken vooraleer het tijd wordt hun visie op de zaak te hernieuwen, en in het geval van Opel wierp dat denkproces duidelijk vruchten af.

Want, laten we de pointe maar meteen verklappen, we hebben het wel voor de originele, openlijk niét op het retrothema geïnspireerde insteek waarmee de Duitsers de Adam langs de buitenkant vorm gaven en de binnenkant stoffeerden. De 3,7m lange rakker bezit een hoop accenten die elk op zich boeiend zijn, zonder dat het geheel druk of onsamenhangend overkomt. Sla er de fotospecial maar eens op na. Ook binnenin gaat de mix van frivool en modern mooi hand in hand met praktische overwegingen en ergonomie. De koffer is klein en de achterbank zelfs voor twee kinderen niet bepaald royaal, maar daarover moet je in dit segment niet zitten kniezen.

De goedkoopste Adam moet € 11.650 kosten, als je genoegen neemt met een 1.2 zonder start/stop technologie en afblijft van de Jam, Slam of Glam uitrustingsniveaus. En als je ook het optieboek onaangeroerd laat natuurlijk. Wat best wel wat karakter vereist, want er staan niet alleen een gigantische hoeveelheid opsmukfoefjes in, maar ook enkele erg aangename dan wel praktische toevoegingen (verwarmbaar stuur!) die bovendien nog best democratisch geprijsd zijn ook.

Onze Glam uitvoering heeft diezelfde 1.2 onder de kap, een eenvoudige atmosferische benzineslurper dan niet meer dan 70 paarden kan aanspreken en dan ook niet meteen met flitsende prestaties (15s 0-100km/u) pronkt. Het enige alternatief - voorlopig althans - is de 100pk sterke 1.4, maar ook die weet ons niet van onze sokken te blazen. En dat is best jammer, want Opel heeft het onderstel met kennis van zaken in elkaar gevezen. Wat zich uit in een voldoende amusant, verrassend comfortabel en bovendien stabiel onderstel dat doet uitkijken naar iets krachtiger in het vooronder. Wanneer komt die OPC variant er ook alweer?

Geef commentaar
comments by Disqus