VW Golf 1.2 TSI DSG Rijgedrag

VW Golf 1.2 TSI DSG
Bekijk 23 foto's
Door: AUTO55 10-06-2013

Om bij de tijd te blijven is de Golf met elektrische stuurbekrachtiging uitgerust. Veel voeling hoef je er niet van te verwachten, maar de auto laat zich wel makkelijk op een snelle richtingswissel trakteren. Wat het bochtenwerk betreft is het verschil met de vorige reeks in ieder merkbaar in de positieve zin en het verlaagde gewicht speelt natuurlijk ook een rol. In wezen gedraagt onze testwagen zich overigens niet anders dan een (gelijkgestelde) A3 en Seat Leon, waar hij de basis mee deelt, wat impliceert dat de eeuwige referentie van het C-segment neutraal en voorspelbaar reageert. Volledig zoals het hoort dus, maar op de plezierschaal blijft alles binnen de perken.

Tot de versies met 150pk beschikt de Duitser over een starre as achteraan in plaats van een onafhankelijke ophanging. Dat was ervoor wel anders, want op de Golf VI werd het superieure (en duurdere) systeem standaard op alle modellen aangeboden. Maar moet gezegd dat onze lener zich ondanks z'n minder complexe achtertrein aardig uit de slag kan trekken terwijl er ook comfort mee gemoeid is. Iemand die liever de grenzen van het onderstel aftast, is weliswaar beter af met een krachtiger exemplaar. Als optie kan er dan zelfs een adaptieve demping aan worden toegevoegd.

Met 4.500tr/min op de teller stuurt de drukgevoede twaalfhonderd 105pk naar de voorwielen, terwijl de volledige trekkracht (175Nm) tussen 1.400 en 4.000 toeren beschikbaar is. Het stelt onze testauto in staat om in 10,2 seconden naar 100km/u te spurten, wat zeker niet slecht is. Meer vermogen heb je niet nodig om met deze Duitser in een vlotte beweging van A naar B te trekken. Neem dat maar van ons aan.

De naald bereikt maximaal 192km/u en ook dat volstaat ruimschoots. Op de automatische zevenbak met dubbele koppeling hebben we al helemaal niets aan te merken. We verkiezen het systeem dan ook boven de handmatig te bedienen schakeldoos. Volgens de opgavecijfers kom je in gemengde cyclus met 5,0l/100km toe (115g/km CO2), al hoeven we je er natuurlijk niet bij te vertellen dat de reëele cijfers lichtjes hoger liggen en ze fel afhankelijk zijn van de rijstijl. Wij rekenen hem 6,4 liter aan.

Geef commentaar
comments by Disqus