Ford Fiesta 1.5 TDCi 5d Rijgedrag

Ford Fiesta 1.5 TDCi 5d
Bekijk 29 foto's
Door: AUTO55 14-10-2013

Onder de kap ligt een 1.5 CDTi Duratorq die 75pk produceert. De centrale is weliswaar minder vermogend dan de dieselende 1.6, maar is op papier wel dorstiger en dus goed voor meer CO2-deeltjes dan de Econetic-versie van laatstgenoemde - die tevens van een start/stop-systeem gebruik maakt om de dorst te drukken. In geval van onze vijftienhonderd heeft Ford heeft het over respectievelijk 3,7l/100km en 98g/km op de CO2-schaal. En het reëele verbruik? Toch een litertje of 5, 6 per 100 kilometer rekenen.

Behalve de best klein uitgevallen paardenstal lanceert de vierpitter eveneens 185Nm trekkracht richting de vooras, wat hem een sprinttijd van 13,5 seconden oplevert. Enkel de turboloze éénliter en de minst potente versie versie van de 1,25l met benzine door de leidingen brengen het er op dat vlak nog slechter vanaf. In de tussensprint (50-100km/u) scoort hij weliswaar iets beter (13,3 s) en moet hij enkel de 1.6 CDTi en de 120pk opwekkende 1.0 Ecoboost laten voorgaan. Toppen doet onze lener met 167km/u op de (geijkte) teller.

Krachten worden via een handgeschakelde vijfbak op de voorwielen overgebracht. Een zesbak is niet voorhanden, buiten wanneer je voor de 1,6l benzine met automaat opteert. Daarvan werden de tussensprintcijfers overigens niet vrijgegeven. Eenmaal op de baan is het duwen geblazen om de diesel op tempo te krijgen, en niet in het minst op de oprit van de autosnelweg. Snel wordt de toerenladder niet beklommen en ook hernemingen verlopen in de praktijk eerder moeizaam. Bovendien laat de centrale zich al doende niet van zijn stilste kant zien.

De elektrische stuurinrichting zorgt voor een paar grammen reductie in CO2-uitstoot maar is voor wie hunkert naar stuurpret en rijsensatie is de toepassing nog steeds geen cadeau. Al hoef je, zoals je uit de voorgaande regels kan afleiden, sowieso geen rijzende haren te verwachten aan boord van onze testwagen. Al dienen we er wel bij de vermelden dat het onderstel nog steeds de vergelijking met de concurrentie kan doorstaan, hoewel het hoegenaamd geen wijzigingen is ondergaan. De afstelling is sportief en tegelijk comfortabel en zo hoort het.

Geef commentaar
comments by Disqus