Dacia Duster 1.2 TCe Rijgedrag

Bekijk 21 foto's
Door: AUTO55 02-04-2014

De Dacia Duster beschikt anno 2014 over een nieuwe structurele module vooraan. Dat is de eenheid die onder meer het schutbord, de motorsteunen en de kreukelzones omvat en waaraan bijvoorbeeld de ophangingscompartimenten gebout worden. Die is nu gemeenschappelijk met die van de andere producten van het merk, wat de techneuten in staat stelde om de 1,2l turbobenzinemotor te monteren. Een motor die ook meer weerstand aan resonanties biedt, met als gevolg dat het binnenin een stiller werd. En met nog wat extra isolatiemateriaal en vooral betere afdichtingen heeft het merk een antwoord klaar op de veel gehoorde kritiek van geluidsoverlast in de cabine. Het geluidsniveau binnenin de nieuwe Duster met 120km/u op de teller is nu immers identiek aan dat van een exemplaar van voor de facelift dat aan 90km/u over de snelweg zoeft.

Plezier verzekerd

Het bovenstaande ten spijt, blijft er toch nog veel windgeruis hoorbaar. Maar daar hebben we ons geen moment druk om gemaakt. De Duster is immers een plezierbrenger. Hij behield z'n hydraulische stuurbekrachtiging en net als bij de Logan en Sandero is dat goed nieuws voor wie graag betrokken is bij wat de wielen doen. De Duster schept vertrouwen en er is geen gebrek aan feedback of geen geklaag omtrent een gebrekkige centreerneiging of nervositeit rond de rechtuitstand. Wat het allemaal nog leuker maakt om ermee te gaan 'crossen'. Zelfs met enkel de voorwielen in werking, zoals hier het geval is.

1.2 TCe

De ophanging van de Duster is bovendien best soepel en het ophangingscomfort van een erg hoog niveau. De vierwielaangedreven versie doet daarin zelfs nog net iets beter. Die ruilt z'n vervormbare dwarstraverse achteraan in voor een multilink-achteras en rijdt dan op een geheel onafhankelijke ophanging. En ook de motor bekoort. De 1.2-liter turbo houdt weliswaar van toeren maken - onder 2.000tr/min gebeurt er weinig - maar laat z'n 125pk in de hogere regionen dan ook graag rollen. In prestatiecijfers vertaalt zich dat naar 10,4 seconden voor de 0-naar-100-sprint en een topsnelheid van 175km/u. Best ok dus. En het verbruik? Met een 'plezierige' rijstijl ligt dat toch wel gauw enkele litertjes boven de 6,3l/100km (145g/km CO2) opgegeven door de constructeur.

Geef commentaar
comments by Disqus