Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi 140 Conclusie

Bekijk 37 foto's
Door: VG 11-08-2014

Een facelift, een bijgespijkerde binnenkant, een aangepast motorenpalet, meer veiligheidssnufjes en een ruigere Country Tourer om het gamma te vervolledigen: meer heeft de Opel Insignia niet nodig om nog een aantal jaren extra op de teller te toveren. Of dat beweert de constructeur toch. Dus namen wij de proef op de som door de 140pk-variant van de 2.0 CDTi mee op sleeptouw te nemen. Die heb je vanaf € 29.750, al is onze testwagen (in uitrustingsniveau Cosmo en verder voorzien van oren en poten) met  z'n € 41.630 wel een pak duurder. 

Aan de basislijnen werd niet geraakt, wat inhoudt dat de de Insignia in verhouding tot z'n forse afmetingen nog steeds niet bijzonder veel binnenruimte biedt. Beeld je daarbij geen claustrofobische taferelen in, maar er zijn concurrenten (zelfs in lagere segmenten) die beter doen, of toch al zeker wat de kofferinhoudt betreft. In koude cijfers spreken we in de Sports Tourer (lees: break) over 540 liter (slechts 10l meer dan de vijfdeurs!) tot 1.530l met plaats voor twee. Waar wel verbetering werd geboekt, is in de ergonomie. Het dashboard is minder druk en we maken ook kennis met een touchpad - al blijkt dat laatste item al snel overbodig. En dan is er nog de mogelijkheid om apps te downloaden (wie doet dat eigenlijk in een auto?) en de toevoeging van een digitale tellerpartij. Ook weer onnodig, maar gelukkig wel goed afleesbaar.

Over de gekozen krachtbron kunnen we kort zijn. De Insignia ermee uitgerust voelt zich het meest thuis op de autosnelweg met de naald boven 1.800tr/min. Het blok is dan merkbaar het soepelst in de omgang. Ga je lager in toeren, dan komt het zware totaalgewicht (zo'n 1,73 ton) tot uiting en begint de manuele zesbak met erg lange verhoudingen op de zenuwen te werken. Sneller dan de concurrentie is deze auto in ieder geval niet. Naar 100 sprinten lukt in 11 seconden en zijn topsnelheid bedraagt 200km/u. Daar tegenover staan een opgegeven (doch niet erg realistisch) verbruik van 3,9l/100km (104g/km CO2) en een stabiel en comfortabel onderstel in combinatie met een efficiënte stuurinrichting.

Geef commentaar
comments by Disqus