Audi A3 Sportback g-tron Inleiding

Bekijk 28 foto's
Door: AUTO55 24-08-2014

Aardgas als brandstof voor de geliefde vierwieler zit in de lift. Het is interessant vanwege het ecologische aspect (de CO2- en COx-waarden liggen een stuk lager dan bij auto's met een benzine- of dieselmotor en zijn middels biogas zelfs CO2-vrij te krijgen), goedkoper dan de traditionele goedjes (voor een kilo aardgas betaal je toch zo'n 30 tot 40 procent minder dan voor een liter diesel) en van CNG-tankstations komen er alsmaar meer bij. Begin 2014 waren er in België nog maar 17, tegen het einde van het jaar zou de teller op (minstens) 43 moeten staan. Nog niet voldoende, vinden wij, maar we juichen de tendens wel toe. Gelukkig wijst onze testwagen zelf de weg naar het dichtsbijzijnste CNG-tankstation.

In tegenstelling tot een hybride- of waterstofconstructie vergt de installatie van een aardgasauto een minimale inspanning. In de Audi A3 g-tron zijn de extra reservoirs onder de koffervloer - ja, je kan nog steeds benzine tanken - dan nog eens vervaardigd uit CFRP (kunststof versterkt met koolstofvezel) en zijn ze daardoor zo'n 27kg lichter dan conventionele aargastanks. Het gas bij wordt er bij een druk van 200 bar opgeslagen.

Prijzen

Prijzen starten bij € 25.100 voor de A3 Sportback g-tron gekoppeld aan een manuele zesbak. Wil je de zeventrapsautomaat, dan bedraagt het minimumprijskaartje € 27.200. Ter vergelijking: voor de kleinste diesel - de 105pk sterke 1.6 TDI - betaal je in basistrim € 24.150 (manueel) of € 26.250 (automaat), en voor de 125pk sterke 1.4 TFSI benzine met 125pk kom je met € 24.400 (m) of € 26.500 (a) toe. Een quattro-uitvoering van de g-tron wordt niet aangeboden.

En nog even voor alle duidelijkheid: Wie tot de aanschaf van een Audi g-tron of e-tron (met dezelfde 1.4 TFSI maar dan aan een elektromotor gekoppeld) wil overgaan, kan voorlopig enkel met een A3 Sportback (lees: vijfdeurs) naar huis.

Geef commentaar
comments by Disqus